Suspans în suspensii - un test rapid cu SR Suntour Durolux R2C2
De fapt, ca să fim corecți, numele complet este SR Suntour Durolux R2C2-20QLC 27.5, dar este mai puțin important de ce sunt azi atât de la modă toate numele ăstea alfanumerice, de trebuie să fii Data din Star Trek, ca să le ții minte. Alte lucruri sunt importante aici. De exemplu că am avut un mic flashback atunci când a sosit pachetul de la importatorul SR Suntour, Neuzer România, deci vă bag una cu ”pe vremea mea”.
Călătorie în trecut
Păi să vedeți, Pe Vremea Mea™, când mă apucasem mai serios de MTB, prin 1996-1998, și existau în toată țara cinci bike shop-uri și știai tot ce au ălea pe raft (da' tot!), aici la noi se putea face o chestie senzațională în contextul vremii: aproape orice bicicletă mai bună era construită pe piese, aproape custom. Bine, piesele erau și ele ce găseau oamenii care le aduceau pe atunci cu portbagajul din Ungaria, dar era un privilegiu, care prin alte țări era rezervat doar clienților cu bani mulți pentru piese scumpe. Atunci puteai alege dintre piesele decente și cu raport preț/calitate bun și îți făceai o bicicletă cam cum doreai în bugetul pe care-l aveai. De ce vă spun toate ăstea? Fiindcă pentru bicicletele ălea făcute pe piese de atunci singurele alternative decente erau furcile SR Suntour din seria MG. Aveau un lower frumușel din magneziu (de acolo și numele), un interior cu arc și elastomer, o amortizare numită dorință și burdufuri serioase pentru a acoperi jambele din oțel. Nu erau grele, erau ușor de desfăcut și de întreținut și mergeau onorabil. Sincer, mă enervez un pic de fiecare dată când cineva strâmbă din nas zilele ăste la vederea vreunei furci SR Suntour de primă echipare. Dacă ne uităm puțin la țările nordice, unde imaginea e mai puțin importantă și prejudecățile mai puține, o să vedem destule furci foarte bune de la alte mărci decât cele pe care le considerăm consacrate, iar cele mai multe vin aproape sigur de la SR Suntour.
Și dacă tot am pomenit de trecut, e bine să ne aducem aminte că până la mijlocul anilor '90, într-o perioadă seminală pentru mountainbiking, Suntour era principalul concurent pentru Shimano, iar aprecierea era bine fundamentată. Campagnolo erau aproape niște glume, SRAM încă nu exista decât sub formă de GripShift și cam atât, iar grupele Mavic erau rare și intangibile. Dar o să vă las vouă privilegiul de a căuta informații despre impactul Suntour în istoria sportului nostru, fiindcă am venit aici să vorbim despre furci.
Scoasă din cutie
Am fost, deci, plăcut surprins de conținutul pachetului de la Neuzer. O furcă ambalată atent în bubble-wrap, o aripă de noroi (wow!), un DVD cu manuale de utilizare și încă ceva maculatură despre cum să nu îți riști gâtul când folosești furca, obligatorie zilele ăstea pentru orice produs. Nu de alta, dar trăim în vremurile când anual 300 și de oameni dau colțul încercând să prindă arahide în gură...
În fine, furca black-on-black nu arăta cu nimic mai prejos în materie de finisare față de concurentele de la RockShox, etalonul momentan al pieței, judecând după răspândirea lor. Aș spune că Fox-urile sunt aici o idee peste, dar lucrurile ăstea sunt tare subiective și nu prea contează, de fapt. Revenind la Durolux, m-a lovit pozitiv calitatea butoanelor și a reglajelor: aderență bună, click-uri ferme. Not bad at all!
Primele probleme pe care le-am avut au fost unele ridicole atunci când vine vorba de un test: pe ce bicicletă punem furca??? Am tot chibzuit și după ce am stabilit că, stai așa, aia nu are gât tapered, sau stai așa, că aia cere ax de 15 mm, am decis în cele din urmă să împrumutăm un Jekyll de anul trecut de la prietenul Paul și să-l blagosovim cu o roată de rezervă de downhill pe față. De ce? Fiindcă Jekyll-ul respectiv are Pike și ax de 15 mm, iar furca asta e cu ax de 20 mm. Mulțumim industriei pentru generozitatea de standarde!
Aici trebuie spus că furca asta figurează în catalogul SR Suntour la capitolul Downhill-Freeride și ar fi trebuit, idealmente, să fie testată pe o bicicletă de freeride, având în vedere că are cursă de 180 mm, cu posibilitatea de a o reduce, cu distanțiere interne, la 170 și 160 mm. Sincer, după toată aventura cu găsirea bicicletei, n-am mai avut chef să-mi bat capul cu așa ceva, deci am lăsat-o pe 180 mm și mi-am asumat geometria modificată, ceva mai slack și mai leneșă a bicicletei. Dar ideea era să-mi fac o impresie despre cum merge, nu despre cum afectează ea feng shui-ul ansamblului. Am verificat sag-ul, am descoperit că presiunea din camera de aer mi se potrivea, deci nu am mai modificat-o, m-am lăsat de câteva ori în ea, am rotit savant de reglajele multiple de compresie și revenire și am plecat la dat.
Pe hârtie
Dar hooo, unde ne grăbim? Ia stați să vedem ce spune catalogul SR Suntour! Avem de-a face cu o furcă dedicată roților de 27.5” a.k.a. 650B, pentru butuc de 20 mm, cum ați ghicit de mai sus, lower din magneziu (SR Suntour au fost printre pionierii acestui tip de lower in industria bicicletelor, după cum spuneam), jambe (stanchions) de 36 mm din aluminiu 7050 de calitate și umeri golași, adică hollow, adică decupați pe dinăuntru, adică mai rigizi și în același timp mai ușori. În afară de asta, interfață Post Mount pentru frână, cu prindere directă pentru etriere (niciodată ”etrieri”, că așa ceva nu există) ce mușcă din discuri de 180 mm, că sper că n-aveți de gând să montați ceva mai mic!
După cum vă spuneam mai sus, cursa este reglabilă intern în trei trepte 160/170/180 mm, iar suspensia este pe aer, deci poate fi reglată cu mare precizie pentru gabaritul și stilul vostru de dat. Mai mult decât atât, arcul negativ se pare că este disponibil în mai multe durități, lucru bine de știut pentru riderii mai ușurei. Greutatea promisă pe site-ul oficial SR Suntour începe la 2155 g de grame și a noastră, după ce am ghilotinat-o ca pe Marie Antoinette, e de partea previzibilă a lamei cu fix 2388 de g-uri.
Specialitățile casei sunt axul de 20 mm cu strângere rapidă, botezat Q-LOC, și surprinzătorul cartuș de amortizare PCS (Piston Compensator System), despre care povestim numaidecât! Așa cum v-ați prins, codul R2C2 din nume nu trimite la vreun robot de generație mai nouă din Star Wars, ci înseamnă două reglaje de revenire (high speed și low speed) și două de compresie (high speed și low speed), fix ca la casele mai cunoscute, cu sânge un pic mai albastru.
Revenind la cartușul de amortizare închis, uleiul care se extinde în timp ce furca lucrează sârguincioasă este preluat de o cameră cu un arc moale, spre deosebire de sistemele deja cunoscute cu bladder, pe care le știm din cartușele FIT de la Fox sau din Charger-ul celor de la RockShox. Teoria e simplă: pentru a preveni deteriorarea calităților de amortizare ale furcii la impacturi repetate de viteză mare, fenomen la care ne referim de cele mai multe ori spunându-i ”spiking”, RockShox și Fox au niște bășici din cauciuc, unde uleiul se poate extinde și apoi poate reintra în circuit, păstrând amortizarea. Cei de la SR Suntour spun că au găsit sistemul a fi imperfect, fiindcă oricum ai face, el ar trebui aerisit periodic și/sau înlocuit. Soluția pe care au găsit-o seamănă cu IFP-urile din amortizoarele spate (Internal Floating Piston), doar că în loc să folosească nitrogen pentru a reîmpinge uleiul înapoi în amortizor, au montat arcul despre care vorbeam mai sus. Detalii despre niște principii elementare privind amortizarea găsiți, printre altele, aici. Dar să vedem acum și cum merge minunea asta de furcă, nu?
Pe poteci de munte
Stați așa, că până să ajungem la poteci, trebuie să mergem pe stradă, iar acolo mă nemulțumea un cloncănit pe revenire, deci am descălecat și am mai mestecat un pic în rebound și am rezolvat problema. Mai departe!
Am încercat eu mai sus să dreg busuiocul în avans cu geometria influențată de Durolux-ul mai înalt decât Pike-ul de serie, dar cum viața bate filmul, la fel și poteca la deal bate unghiul de atac mai ascuțit și monoblocul mai ridicat. Da, cu Pike-ul de serie, Jekyll-ul e sensibil mai sprinten la deal, dar aia e furcă de enduro, iar asta e furcă de freeride, deci degeaba ne lamentăm.
După ce m-am împăcat cu ideea că n-am sub mine vreo capră neagră care se cațără pe orice versant, am dus Jekyll-ul cu DuroLux pe niște cărări pe care le știam bine populate cu pietre și rădăcini, ca să știu și eu o treabă. După o seamă de ture am tras o concluzie simplă: îmi place DuroLux-ul și-l recomand fără rezerve. Sensibil la început de cursă, suplu în midstroke, nici supra- și nici subamortizat, și cu rezerve suficiente pe final, când devine, previzibil, mai progresiv, e exact pe același palier cu furcile de calitate ceva mai cunoscute. Cartușul de damping e excelent și, în mod evident, nu se pune problema de spiking, ca la furcile entry-level ale marilor jucători și cu siguranță concurează în aceeași ligă cu Charger-ul de la RockShox și FIT-ul de la Fox.
Unul dintre lucrurile care este promovat drept avantaj de cei de la SR Suntour este faptul că PCS-ul ar fi mult mai simplu de întreținut decât un sistem cu bladder, adică nu e nevoie de scule speciale, o problemă de care deseori ne lovim. Dar sincer, treaba asta are justificarea ei, că nu vrei să-ți umble orice Gigel în furcă, doar fiindcă poate, deci dacă ești o companie mare și vrei să-i protejezi pe cei care-ți vând și întrețin produsele, e destul de logic să limitezi accesul Gigeilor antepomeniți, printre altele prin scule pe care nu i le vinzi oricui. Dacă ești o companie care încearcă să intre pe piața furcilor performance și cauți orice atu, e la fel de logic să democratizezi accesul la service și să fii cât de prietenos cu putință cu clienții tăi. Până la urmă, acum 15 ani ne deschideam Marzocchi-urile cu cheia de bujii de Dacie și furcile ălea trăiesc și azi, cele mai multe dintre ele cel puțin. Revenind la Durolux-ul de aici-șa, n-am de unde ști subtilitățile lui în ceea ce privește service-ul, că n-am păstrat furca o vară, dar o să-i cred pe cuvânt pe cei de la SR Suntour.
Îmi pare rău că nu am apucat încă să mă dau cu noul Lyrik, un frate mai mare pentru Pike, care este pe același palier cu DuroLux-ul aici de față, sau cu cel mai nou 36 Float, despre care se spune că este noul etalon al categoriei. Dar indiferent de concurență, noul DuroLux este o furcă excelentă și și prețul accesibil prin comparație o recomandă.
Sunt tentat să spun că mi-aș dori o aripă integrată ceva mai mare, pentru o mai bună protecție, dar apoi îmi dau seama că alții nu oferă nici un fel de aripă și mă simt vinovat că n-am vorbit până acum despre aripă, care este senzațională: elegantă, fermă, ușor de montat. Oameni buni, aripa aia e mă-sa! De ce nu oferă toți producătorii de furci aripile proprii, integrate, nu pricep... Mai ales că Marzocchi făcea asta încă de acum 13 ani!
Singurul lucru care nu mi-a plăcut la furcă a fost sistemul Q-LOC, axul de 20 cu închidere rapidă. Ai un levier de QR, iar pe cealaltă parte trebuie să apeși un buton, care, comprimat fiind, ia diametrul axului și îți permite să scoți axul din butuc. Atât doar că merge doar când are el chef și vă garantez că nu tot timpul o să ai zor să-l descânți. Se pare că de fiecare dată când cineva se gândește cum să mai modifice un sistem simplu, rezultatele sunt discutabile. Mie îmi plac mai mult axurile standard și asta îmi doresc pe viitor și de la SR Suntour! :D
Preț de raft recomandat de producător: 749 EUR
Importator: Neuzer România SRL
Să vedem cu ce am rămas!
Plusuri:
- un produs matur, cu o amortizare excelentă, adică exact ce îți dorești de la el
- calitate bună a materialelor și finisare bună
- aripă de noroi integrată, eficientă și stabilă
- raport preț/performanțe excelent
- teoretic mai prietenos la service decât produsele care definesc segmentul
Minusuri:
- ax cu închidere rapidă inutil de complicat și pe alocuri enervant
- șuruburi pentru aripă care încep să ruginească de la prima spălare
- imagine de marcă mai puțin bună, deși nemeritată
Concluzie
Am petrecut pe furca asta mai puțin timp decât mi-aș fi dorit, dar trebuie să fii bătut în cap să nu pricepi să e o furcă foarte bună. Nu știu însă cât de rapid o s-o vedem pe rafturile magazinelor, dat fiind faptul că riderii gândesc zilele ăstea doar în termeni de Fox și RockShox, deci imaginea de marcă e aici o problemă mai mare decât la un brand de biciclete. Depinde, deci, numai de importator dacă ea va fi prezentă sau nu în shop-uri și dacă va fi bine promovată. Prețul este bine sub Pike, Lyrik și 36, care toate sar de mia de Euro la prețul recomandat și poate doar niște modele la lichidare pot fi în zona de preț a DuroLux-ului. O furcă excelentă, la bani buni, de mai rămâne și de o excursier cu prietenii, o furcă cu care clar vreau să mă mai dau. Punct!
Megamulțumiri pentru fotografii bunului prieten Ovidiu Cosma, alături de care am biruit furtuna! :D
La un asemenea produs, un test îndelungat ar fi mai recomandat - dacă v-o lasă importatorul...
Oricum, ture faine pe orice furcă !