Pipa Deity Fantom Direct Mount
Fie că vorbim de șosea, XC sau orice formă a datului la vale cu pedale și pe doua roți, rigiditatea a fost si va fi mereu un factor hotărâtor în stabilirea nivelului de calitate a pieselor. De cele mai multe ori, cand discutăm de rigiditate, piesele aduse în discuție sunt fie furca ori cadru. Un cadru de XC care are un coeficient de rigiditate scăzut, va flexa, astfel o parte din energia generată de pedalat se va pierde înainte de a ajunge la roata. Iar dacă ar fi să aducem in discuție datul la vale, o furcă care flexează va crea probleme la culisare și în același timp va da rateuri în virajele atacate agresiv. Asadar, rigiditatea este importantă indiferent de disciplina la care folosim bicicleta.
Când vorbim de rigiditate însă, de puține ori discuția se poartă in sfera pipei sau a ghidonului. Prinși în mirajul cadrelor și a furcilor cât mai rigide, tendința este de a uita că și alte piese sunt afectate de rigiditate. La ce ne ajută o pipă și un ghidon cât mai rigide? Păi aceasta determină eficiența cu care cele două componente transmit forța de la rider la bicicletă, ceea ce nu este deloc un lucru mic.
Din perspectiva producatorilor, rigiditatea este concurentă direct cu reducerea greutății. Cele două prin definiție se exclud așa că, a găsi o modalitatea de a crea produse ușoare și în același timp rigide, a ridicat mereu provocări din perspectiva designului. Deity a abordat aceasta problemă destul de simplu, o pipă din două bucăți! O practica des întâlnită în rândul riderilor este de a inversa cele două piese între ele, distanța între cleme crescând conduce la creșterea rigidității overall.
Pipa este frezată pe mașină CNC din aluminiu seria 7075, cu prindere Direct Mount în 4 șuruburi pe crown-ul furcii. Șuruburile folosite sunt de bună calitate și au fixat cu ușurință pipa de pod.
Am adus in discuție calitatea șuruburilor pentru că tot mai des, în încercarea de a minimiza costurile de producție, producatorii folosesc șuruburi din materiale moi, apărând astfel fenomenul de deformare a capului șurubului la strângere.
Greutatea măsurată a pipei este de 163grame și are doua pozitii - 48mm si 55mm.
Vine in 3 culori: rosu , negru (ambele eloxate) și alb powdercoat.
Ghidon Deity Black Label
Piesa ce constituie nucleul acestui review este ghidonul de downhill, Deity BlackLabel. Acesta vine cu un rise de 15mm și o lungime de 787mm (31 inch), lungime ce acomodează cu succes aproape în totalitate cererea pieței.
Făcând o scurtă analiză a unghiurilor, am concluzionat că lucrurile nu stau rău deloc - unghiul backsweep de 9 grade este destul de mare, capetele ghidonului fiind destul de apropiate față de axa steer tube-ului furcii, micșorând puțin cockpit-ul însă oferind în același timp o poziție naturală, relaxată încheieturilor. Upsweep-ul este de 5 grade, ușor înalt dar potrivit pentru lațimea ghidonului.
Produs dintr-un material cu un înalt grad de calitate, respectiv aluminiu 7075 - T6 ( tratat termic ), extrudat, ghidonul vine la o greutate semnificativ mai mică decât concurența sa, doar 306 grame, fiind astfel o alternativă reală la Renthal Fatbar care cântărește 360g.
Ghidonul este disponibil doar în culoarea neagră, cu capetele polișate. Graficele sunt simple si ușor de citit însă prezintă dezavantajul că suprafața inscripționată pare a se zgâria ușor.
Aspecte pozitive: Un ghidon de înalta calitate, design simplist, foarte ușor ( mai ales pentru un ghidon din aluminiu ), durabil și cu o geometrie bine inginerită.
Poate fi utilizat și în alte ramuri ale mountain biking-ului - DirtJumping, Street, Slopestyle, Enduro.
Aspecte negative: există doar într-o singură culoare și nu oferă decât o singură variantă la capitoulul Rise, adică 15mm. Singura alternativă cu rise mai mare fiind modelul DH Dirty 30 dar care nu are aceeași lățime.
Prinși cu temele nefăcute, nu putem decât să sperăm că Deity vor urma modelul celor de la Renthal care oferă ghidoanele lor în mai multe variante de rise.
Pedalele Deity Decoy
Design-ul este simpu si rezistent. Corpul este realizat pe o mașină CNC din aluminiu 6061-T6 și are o greutate bună pentru o pereche de pedale cu platforma din aluminiu - ( 340grame care in realitate sunt 420 ). Pinii sunt cei clasici, înfiletați cu imbus, aspect care prezintă avantajul de a îi face ușor de schimbat. Dezavantajul acestui design este faptul ca deși filetul nu se strică decât foarte greu, capătul șurubului se poate deforma de la lovituri repetate in pietre, făcându-l greu de desfiletat și în cazuri mai rare chiar imposibil de a mai fi scos din platforma.
Forma concavă permite tălpii papucului să se scufunde puțin în platforma, pinii imprimându-se suficient cât să fixeze piciorul bine pe pedală.
Pe interior, lucrurile sunt la fel de simple ca și pe exterior, modelul Decoy foloseste un ax subțire dar realizat dintr-un material foarte durabil, reușindu-se astfel un corp subțire al pedalei. Avantajul designului se manifestă in greutate scăzută și linii estetice plăcute.
Axul stă sprijinit la unul din capete pe un rulment cu două rânduri de bile, ceea ce îl face foarte durabil, iar în parte opusă pe o bucsă.
Pedalele prezintă avantajul de a se demonta ușor de pe brate cu ajutorul unui imbus de 8mm însă la fel de ușor pot fi desfăcute și servisate fără a se mai da jos de pe bicicleta.
Având toate aspectele unei pedale de top, pretul este și el pe masura - 380 lei pentru modelul roșu eloxat și 285 lei pentru negru sau verde.
Tijă de șa Tibia ( 221grame ) + Șaua Pinner DH ( 261g )
Vizavi de aspect, exceptând ghidonul, toate celelalte piese de la Deity vin în mai multe culori. Șaua vine în două combinații de negru, cu verde , respectiv cu roșu, în timp ce tija poate fi achiziționată in variantele roșu, negru, mov și verde.
Prinderea șeii de tijă se face printr-un sistem destul des folosit dar care în cazul de față a suferit niște modificări de design cu rolul de a îl simplifica. Ansamblul de piese se montează din laterale, fiind astfel inlăturată necesitatea de a îți strecura degetele sub șa pentru a ține contra pieselor la montare. “Dințișorii” dintre mecanismul de prindere a șeii și cel de fixare a acestuia pe tijă, asigura faptul că în cazul unui impact mai puternic șaua nu se deplasează din pozitia reglată.
Din păcate tija de șa nu există decât pe diametrul de 27.2mm ceea ce o face mai complicat de montat pe noile biciclete care folosesc un diametru semnificativ mai mare (31.8mm, 30.9mm) făcând necesară utilizarea unui adaptor.
Prețul tijei este destul de piperat având în vedere faptul că este disponibilă doar pe un singur diametru însă culorile sunt probabil responsabile de acest aspect.. Prețul de raft - 190 lei.
Șaua, are șine din Cr-Mo și un design plăcut și ușor de asortat cu restul pieselor. In ceea ce privește forma și construcția, am găsit șaua ca fiind surprinzător de comodă. În general nu comfortul este considerentul pe care cei mai mulți dintre noi achiziționeaza o șa pentru bicicleta de dat la vale, însă existența acestuia nu a supărat niciodată pe nimeni.
Materialul ce acopera șaua are o textură plăcută, ușor de spălat și rezistent la uzură.
Prețul este unul obișnuit pentru ceea ce se vrea a fi o șa de racing și se regăsește în calitatea materialelor folosite însă ne declarăm neîncântați de greutate, capitol la care concurența stă ceva mai bine. Prețul de raft - 210 lei.
Mansoanele Deity Enoki - 122g
Trebuie să recunoaștem din capul locului că felul în care designul acestor manșoane a fost conceput este unul pe placul nostru. Deity a luat modelul clasic al manșoanelor de BMX, a adăugat o structură interioară din plastic și niște monturi lock-on, făcându-le astfel imposibil de rotit pe ghidon.
Modelul Enoki sunt unele dintre cele mai subțiri de pe piață și îndeplinesc toate cerințele unor manșoane de top. Dacă sunteți în căutarea unor manșoane subțiri și aderente, acest model poate fi ușor o soluție viabilă.
La capitolul formă, lungimea este de 130mm iar flanșa mansonului este perfect inginerită, mai mică , pentru a nu intra în conflict cu manetele schimbătoarelor!
Având în vedere prețul competitiv pentru segmentul pe care se poziționează, considerăm că Enoki ar putea fi cea mai bună alegere la capitolul raport preț/calitate.
Alte mențiuni:
Clemele de prindere vin pe roșu sau negru.
Căpăcelele din capete vin separat, confecționate din plastic și nu sunt corp comun cu clemele. Așadar în cazul pierderii unuia dintre ele, nu va trebui să inlocuiți manșoalele cu totul ci doar căpăcelele.
Nota DirtBike
Deity este un brand a cărui renume tocmai se construiește, producătorul îcercând să acapareze piața cu produse proiectate pe considerente de calitate. Prețul pieselor reflectă calitatea acestora însă îl găsim totuși ca fiind nejustificat având în vedere faptul ca branduri cu o mare notorietate pe piață oferă de multe ori la același preț un produs similar. În concluzie, dacă două produse sunt la fel de bune și costă la fel de mult, cel care are notorietatea brandului în spate prezintă o garanție a calității mai mare și implicit se va poziționa mai bine pe piață. Pe acest considerent găsim prețul produselor Deity puțin umflate.
O alegere bună ar fi ghidonul și pipa deoarece arată bine în aceasta conformație iar vizavi de detaliile tehnice totul este in grafic. Raportul calitate preț fiind unul foarte bun.
În schimb, tija de șa credem că nu este una competitiva pe segmentul ei de preț. Deși mountura este de calitate și culorile sunt aratoase, prețul nu reușește să o facă atrăgătoare.
Daca vă găsiți în căutarea unor pedale bune și nu sunteți mofturosi la culori, le puteți alege lejer pe cele de la Deity și cu siguranță nu o să fiți dezamăgiți de alegerea făcută.
Text: Cezar Bajenaru / Tudor Geangala
Foto: Mircea Ignat
Pedalele până la urmă ce-s, Wellgo sau HTI?