Cube Acid 27.5" 2014 - Testat

Cube Acid 27.5" 2014 - Testat

Autor: Costi Iordan | 11 aprilie 2014


Article Image 1


Progresul este rezultatul efortului susținut în timp. Rețeta caștigătoare rareori nimerește din prima iar odată ce se ajunge la ea, orice încercare de a o îmbunătăți este din start un act ce atrage după sine o mare responsabilitate și totodată o mare probabilitate de eșec. A perfecționa o rețetă bună este de cele mai multe ori o provocare mai mare decât a elabora una nouă.



De ce ai schimba ceva ce funcționeaza perfect? Argumentul logic ar fi “pentru că orice poate fi imbunătățit”. Din păcate însă, rețetele tot mai des se schimbă pe considerente de marketing și tot mai rar pentru a fi perfecționate.



Văzându-se in fața unei piețe “educate” spre un apetit tot mai bogat pentru roți din ce în ce mai mari, cei de la Cube s-au hotărât să schimbe rețeta și să adapteze gama cu roți de 26” la noile capricii ale pieței, super-trendul 650b. Cum a “învățat” piața să vrea roți mai mari și fix de 27.5” este o discuție pe care o vom aborda cu altă ocazie.



Așadar, cântărind 13,1kg (pe cântar) și oferit spre vânzare la prețul de 4450 lei, al-4-lea membru al gamei, noul Acid, vine cu o echipare ușor peste concurență. Modelul 2014 vine cu o greutate de aproximativ 500g în minus față de predecesorul său, putem așadar spune ca rețeta nemților de la Cube este una în care eficiența face casă bună cu prima poziție a listei de priorități. Un fel de “haide să le dam ce vor dar să și ridicăm puțin ștacheta cu ocazia asta”. O inițiativă în fața căreia ridicăm pălăria!



Are piața intr-adevăr nevoie de hardtail-uri de XC cu roți de 27.5”? Noi credem ca rău nu-i poate face și cu gândul acesta in minte am scos noul Acid la plimbare.




Article Image 2


Prima impresie



Liniile simple şi maniera fină în care au fost executate cordoanele de sudură conferă cadrului un look fresh și lasă privitorului o senzație plăcută de fluiditate în design. Aluminiul folosit este din gama 6061 fiind tratat termic pentru o rezistență sporită.



Vopseaua este aplicată printr-un procedeu numit WetPaintSurface care constă in aplicarea succesivă a mai multor straturi, inclusiv a logo-urilor, reducând astfel greutatea totala prin evitarea încărcării suprafeței cu material inutil. Toate bune și frumoase până aici.



Mai departe însă, în încercarea de a ne bucura ochii cu o vopsea ce imită textura elegantă a grafitului, noul Acid rupe tiparele vopselelor “shiny” în favoarea unui look mat. Și spunem “în încercarea”, deoarece vopseaua ne-a trimis întâi cu gandul la abundența de Golf 3 și “ursuleți” cu geamuri fumurii și tobe “sport” care poluează vizual meleaguri mioritice, şi abia apoi, undeva în depărte, la rafinamentul mineralelor de grafit. S-o spunem p-aia dreaptă, nici faptul ca orice zgârietură sau murdărie este pregnant vizibilă pe deosebita culoare, nu ajutat prea mult situația. Partea tristă este că decizia de a vopsi cadru în culoarea aceasta, nu a fost una luată la intâmplâre și probabil s-au făcut studii de piață în urma cărora s-a identificat o slăbiciune a publicului țintă pentru tipul acesta de coloristică. La urma urmei, abundența de BMW-uri vopsite pe același tipar, este un fapt ce grăiește de la sine cam ce culori trec drept “cool” în zilele noastre.




Cadrul şi geometria:



Layout-ul cadrului de 26’’ a fost păstrat, fiindu-i operate doar mici modificări pentru a acomoda roțile mai mari.
E un lucru știut că odata cu creșterea diametrului roții, aceasta devine mai greu de manevrat la viteză și în același timp se simte mai grea, făcând virarea și controlul bicicletei puțin mai dificil. Pentru a anula toate efectele acestea și pentru a obține doar plusurile aduse de o roată cu diametru mai mare, unele dimensiuni au trebuit regândite. Noroc că nemții stau bine la capitoulul inginerie!



Componenta cea mai importantă a unui cadru vis a vis de geometrie este unghiul headtube-ului. În cazul modelului Acid, din cifre unghiul este neschimbat și pare foarte abrupt (steep),70 grade, însă după prima tură s-a dovedit a fi cheie la capitolul manevrabilitate, acesta permițand cu ușurință virarea si anihilând în același timp forța centrifugă mai ridicată a roții.



Cube folosește un concept pe nume Agile Geometry care se face responsabil de următoarele schimbări.



Chainstay-ul este inginerit să acomodeze o roată de 27.5 dar în același timp să păstreze dimensiunea lui originală (420 mm) cu care ne-am obisnuit pe modelul de 26”, fără a se opera modificări unghiului Seattube-ului.



Dacă vă întrebați cum e posibil ca o roata mai mare sa încapă în același cadru care până acum acomoda roata de 26”, ei bine acest aspect s-a lovit de o constrângere, și anume shimbătorul de foi. Inginerii au găsit o soluțe și chiar una pe care au reușit să o patenteze. Mount-ul de pe cadru a fost redesenat pentru a face loc anvelopei roții spate.



Mai departe, roțile mai mari ar fi condus la un bottom bracket poziționat mai sus, lucru deloc dorit la o bicicleta cu care mergi pe munte. Inginerii germani s-au gândit însă şi la acest aspect şi BB-ul a fost poziţionat mai jos faţă de linia axelor rotilor pentru a cobora cât mai mult posibil centrul de greutate al bicicletei.



Deşi pană aici totul ni s-a parut înghesuit şi îngrămădit, vă asigurăm că poziţia în timpul mersului este una foarte confortabilă iar cockpit-ul este unul spaţios. Toptube-ul s-a dovedit a fi suficient de lung pentru a te pune într-o poziţie bună pentru urcat, mai exact cu pieptul deasupra ghidonului şi permitand în acelaşi timp riderului să păstreze o postură dreapta a spatelui.
Unghiul Seattube-ului nu ne-a creeat probleme, nu s-a dovedit nimic mai puţin decât bine ales pentru urcarile abrupte la care am suspus bicicleta. Testele au fost făcute cu distanţiere sub pipă, asta însemnând ca ghidonul a fost într-o poziţie relativ înaltă, ceea ce ar fi trebuit în mod normal să se resimtă negativ la urcarile pe pante abrupte. Spre surprinderea noastră lucrurile nu au stat tocmai asa, rămânând însă oricând loc de îmbunătăţiri.



La capitolul “inovații care ne lasă rece”, Cube ține să ne prezinte pe site-ul lor, tehnologia FSS - Frame Safe System. Un nume pompos pentru banala ureche de schimbător detașabilă, prezentă de 15 ani încoace pe toate toate cadrele de bun simț.



cube acid geometry



Geometrie
Mărime cadru 16" 18" 20" 22"
A Seat tube 405 mm 450 mm 490 mm 540 mm
A' Seat tube Center-Center 355 mm 400 mm 440 mm 490 mm
B Top tube 537 mm 558 mm 576 mm 593 mm
B' Top tube - horizontal 556 mm 578 mm 599 mm 593 mm
C Seat tube angle 73,5° 73,5° 73,5° 73,5°
D Head tube angle 69° 70° 70° 70°
E Chain stays 420 mm 420 mm 420 mm 420 mm
F Head tube 100 mm 120 mm 140 mm 165 mm
G Wheelbase 1052 mm 1067 mm 1087 mm 1105 mm
H Bb-height to hub -51,5 mm -51,5 mm -51,5 mm -51,5 mm
R Reach 382 mm 397 mm 413 mm 422 mm
S Stack 587 mm 611 mm 629 mm 653 mm



Suspensie şi componente:



Următoarele aspecte ce se cer punctate ar fi performanţa suspensiei, eficiența frânelor şi efectul lor cumulat asupra bicicletei şi rider-ului.



La capitolul suspensie, Cube a optat pentru o soluţie RockShox. Pentru un hardtail de cross-country furcă RockShox 30 TK este poate cea mai bună alegere din punct de vedere al raportulului calitate-preţ. Furca s-a comportat aproape impecabil pe tot parcursul testelor, a lucrat exemplar urmărind cele mai mici denivelari ale terenului fără a trăda vreun aspect negativ. De trecut în revistă ar fi faptul că devin tot mai populare sistemele de aer în defavoarea sistemelor bazate pe arc, lucru ce conduce la o reducere semnificativă a greutăţii şi tot odată la alte mici imbunătăţiri.



RockShox foloseşte pentru 30 TK sistemul basic din arsenalul lor destinat furcilor pe aer, numit SoloAir. Aceasta este o varianta mai simplă a vechiului DualAir iar pe brațul drept foloseste o baie deschisă în care uleiul sistemului de rebound asigură și lubrifierea bucșelor din jamba dreaptă a furcii. Pe langă componenta aerului, pe partea dreaptă a furcii se află Lockout-ul conectat la Remote-ul de pe ghidon, numit și PopLock. Surprinzator este faptul ca de acesta ne-am atins doar de cateva ori si nu l-am gasit atat de folositor pe cât s-ar crede. Am prefera oricând un Travel Adjustment peste Lockout, acesta din urmă fiind o funcție aproape inutilă care se încăpățâneaza să dispară de pe piață.




Article Image 3


Un aspect negativ al furcii a fost plaja mică a reglajului de rebound. Am folosit pentru o greutate de 70 kg o presiune de 110 psi iar cu rebound-ul dat la maxim, revenirea era încă foarte rapida, împrimând în unele cazuri balans bicicletei în loc de a o ţine lipita de pământ.



La capitolul frâne Shimano nu dezamăgeşte niciodată. Modelul BR-M395 nu face nici el excepţie, performanţele sale îmbunătăţindu-se pe tot parcursul testelor. În primă faza, aderenţă plăcuţelor pe disc a fost una scazută din cauza lipsei de rodaj, însă dupa un timp, placuţele şi discurile au atins conditii optime de utilizare şi lucrurile aveau să se schimbe.



După câteva ture în regim de plimbare montană pentru a ne obişnui cu bicicleta, ne-am hotărat să abordăm nişte trasee mai dificile pentru afla limitarile reale ale acesteia. Trecând de perioada de rodaj, frânele au ţinut surprinzător de bine, nu şi-au pierdut din putere după frânări lungi pe pante abrupte iar des întalnitul fenomen de Fading nu a fost prezent. E de notat şi faptul că franele sunt bine aerisite direct din fabrică. Forţa de frânare a fost bine transmisă la roti de către discurile Shimano pe Centerlock de 160mm faţă-spate, iar dimensionarea acestora am găsit-o ca fiind potrivită.



Ghidonul cu lațimea lui de 700mm a avut o lungime suficientă pentru înaltimea rider-ului însă credem că în functie de mărimea cadrului ar trebui sa cresca proporțional și lațimea ghidonului. Un ghidon lat însemnă întotdeauna mai mult control asupra bicicletei, mai ales pentru persoanele înalte. Pipa folosită este îndeajuns de lungă încât să te ducă cu pieptul deasupra ghidonului, făcând astfel urcările mai ușoare iar pentru secțiunile de coborâre aceasta înseamnă mai multe greutate deasupra roții față deci mai multă aderență.




Specificaţiile producătorului
Cadru: Aluminium Superlite, AMF, double butted, 27,5 ARG
Mărimi disponibile: 16", 18", 20", 22"
Furcă: Rock Shox 30 Gold Air, TK, PopLoc. 100mm
Cuvete: FSA No.10 semi-integrated, 1 1/8
Pipă: CUBE Performance, 31,8
Ghidon: CUBE Rise Trail Bar, 700mm
Manşoane: CUBE Performance Grip
Schimbător pinioane: Shimano XT RD-M781-SGS, Shadow 10-speed
Schimbător foi: Shimano SLX FD-M671, Direct Mount
Manete schimbător: Shimano Deore SL-M610, Rapidfire-Plus
Frâne: Shimano BR-M395, hydr. Discbrake (160/160mm)
Angrenaj: Shimano FC-M522, 42x32x24T, 175 mm, Shimano BB-ES25 113mm
Jante: CUBE ZX 24 Disc 27,5
Butuci: Shimano Deore HB-M615
Anvelope: Schwalbe Smart Sam 2.25
Pedale: MTB Aluminium
Şa: Scape Active 8
Tija de sa: CUBE Performance Post, 30.9mm
Cheiţă şa: RFR Varioclose 34.9mm
Greutate: 13 kg




Article Image 4


Deoarece diametrul roților este mai mare şi pata de contact a cauciucurilor pe sol este una marită, lucru care se traduce într-o aderență puțin mai bună . Factor hotărâtor la capitolul aderența râmane însa presiunea din roți.



Din cauza furcii care culisa fin și a cărui rebound era puțin prea rapid, ne-am hotărât să micșorăm presiunea din roata fată (1.7 bar) în speranța de a obține și mai multă aderență. Planul a funcționat, iar pe secțiunile de coborâre am reușit să ducem bicicleta dincolo de zona ei de comfort, scoțând tot ce se putea din cauciucuri.

În concluzie, Schwalbe a făcut o treabă foarte bună cu modelul Smart Sam cu balonaj de 2.25, iar anvelopele merită păstrate pe bicicletă.

Roțile sunt compuse din jante AlexRims ZX 24 DoubleWall legate la niște butuci Shimano Deore M615. Acestea au arătat rigiditate si nu ne-au creat probleme.



La capitolul angrenaj, parteneriatul cu Shimano continuă. Schimbătorul spate fiind o piesă cheie, Acid-ul vine echipat cu un Shimano XT, modelul Shadow, conectat la o manetă Shimano SL-M610 RapidFire Plus aleasă pentru o precizie ridicată la jonglarea cu cele 10 pinioane . Shimbătorul de foi, SLX FD-M671 Direct Mount este legat la același tip de maneta precum schimbatorul spate. Echiparea este una adecvată segmentului de preț pe care se lupta bicicleta.



Butucul pedalier este un Shimano Octalink. Această alegere este evidentă având în vedere prețul și greutatea lui (este doar cu câteva grame mai greu decât succesorul, un XT). În contextul de fată se potrivește la fix.




Article Image 5


Nota DirtBike



Sunt înca viabile hardtailurile de XC? Păi să vedem, aspectul cel mai interesant la un hardtail este faptul că neavând suspensie pe roata spate, în cazul parcurgerii unui traseu relativ lin aveți parte de un transfer al forței picioarelor către roata spate mult mai bun decât la un cadru cu suspensie de pe a carui amortizor lipsește funcția de ProPedal. Asadar, între un hardtail bun și un full suspension “buget”, hardtail-ul ar fi alegerea noastră.



Odată cu apariția noului standard 27.5 hardtail-urile primesc caracteristici noi, devenind astfel mai rapide si mai comfortabile.

Noul ACID s-a descurcat fără emoții pe secțiunile de urcări însa nici pe cele de coborâre nu a dezamăgit, din contra a surprins plăcut. Ruland la viteză mare pe teren accidentat, bicicleta s-a simțit agilă şi predictibilă. Limitările ei vor fi greu de atins pentru marea majoritate a riderilor. Cube Acid 2014 reprezintă un pas în faţă raportat la modelul 2013 iar trecerea la noul standard 650B aduce plusuri subtile.



A reinventat roata industria ciclismului cu noile standarde 27.5” si 29”? Sunt hardtailu-rile 27.5” mai bune decât cele de 26”? Nu neapărat si nu toate. Ar fi multe de discutat pe marginea acestui subiect însa asta nu face obiectul articolului prezent. Cube a reusit însa în 2014 să faca un Acid în care beneficiile treceri la 27.5” să se facă simtite fără a fi umbrite de minusuri. Noul Acid este manevrabil, comod, agil și mai usor decât predecesorul sau cu jumătate de kg.



Întrebarea care credem noi că se cere adusă in discuție este: Dacă vreau să cumpăr un hardtail de XC, mă orientez către unul cu roți de 26” sau pe 27.5”?



Raspunsul nostru: 27.5” de preferat dar ai grijă să fie unul atent inginerit.



Text: Cezar Bajenaru / Tudor Geangala

Foto: Mircea Ignat

Raporteaza

10 Comentarii

Evelin Miron
12 aprilie 2014 la 17:26
Cam trist totusi sa primesti Octalink si cele mai ieftine frine hidraulice la 1000 de euro.
3 Eduard Motoi, Tiberiu -Florin Florea, Cristian Dobroghi
0
Eduard Motoi
12 aprilie 2014 la 19:52 (editat)
Aprez recenzia, dar unele detaii sunt luate din brosura: se mentioneaza tehnologia "WetPaintSurface", dar autorul nu explica de fapt cum functioneaza, si ce reducere de greutate se obtine prin procedeul asta(10 grame ??). Cube face reclama la chestia asta, dar nici ei nu explica. Banuiala mea e ca pur si simplu fac economie la vopsea, ceea ce rezulta intr-o calitate mai proasta a finisarii- care, la randul ei, va iesi la iveala in timp.
1 Dan Mazilu
0
Marius Davidescu
12 aprilie 2014 la 20:18
Misto rewiev. Mi-a placut cat de detaliat s-a scris si ca s-a venit si cu argumente. Felicitari baieti!
0
0
Catalin Alexandru
14 aprilie 2014 la 01:44
Faina prezentate. Prefer sa iau un Cube mai slab echipat decat un Bulls sau Canyon strict din motive legate de garantia pe care o am mult mai la indemana. Probabil la noi bicicletele sunt mai scumpe si datorita TVA-ului mai mare.
2 Tiberiu -Florin Florea, Kiks
0
Mircea Ciucă
18 aprilie 2014 la 15:26 (editat)
Ca idee scrieti daca greutatea e cu pedale sau fara (ma gandesc ca e fara), iar la poze scoateti CA, e destul de simplu. Arata mai bine fara (penultima poza e foarte accentuat). Faina prezentarea insa, mai putin jucaria. E 27.5, e model nou, posibil de aici si acest pret.
Ce pedale ati folosit in test, cele rosii? Mersi.
0
0

Scrie un comentariu

Costi Iordan
Membru din: 19 iulie 2010

Share

Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.

Google Ads