Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?

Autor: Maximilian Munteanu | 1 mai 2014
Dacă e să fiu sincer, textul acesta de susținere trebuia să fie aici de acum o săptămână, de când proiectul scris de colegul și prietenul nostru Dan Pohrib a apărut pe Țara Lui Andrei, portalul de idei susținut și finanțat de Petrom, și odată cu el și valurile virale de entuzism pentru acest lucru firesc. Dar el e de adulmecat, rumegat și îmbrățișat și acum și și mai târziu!

Știu că veți spune că pe Țara Lui Andrei mai sunt și alte proiecte dedicate dezvoltării activității pe două roți, deci de ce în susținem tocmai pe acesta? Simplu! Pentru că îl cunoaștem pe Dan și fiindcă subiectul ne e atât de familiar, brașoveni fiind, încât nu putem să ne îndoim de importanța lui nici o secundă. Când cineva din familia ta extinsă face un lucru bun, apăi îți dai silința de le spui tuturor despre acel lucru!

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Vremuri bune, vremuri bune...


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Da, ne e dor și de aglomerația asta.


Cine este Dan Pohrib? Un prieten bun, școlit pe două roți în sportul de șosea și entuziast al freeride-ului și downhill-ului încă de ceva vreme încoace, un om care s-a ridicat singur din împrejurări mai puțin fericite, un stâlp esențial din structura evenimentelor celor mai importante organizate la Brașov în ultimii ani, un promotor al bicicletei ca mod firesc de dezvoltare în perimetrul scolastic și un tată atent și interesat de viitorul alor lui. Niște premise absolut normale pentru un asemenea proiect întru evoluție. Chiar dacă până acum a rămas discret în culise, e timpul ca lumea să afle cine este Dan și este timpul ca noi, cei apropiați lui să-i mulțumim pentru ce a făcut până acum și să-l susținem și pe viitor. Jos pălăria!

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Dan în cadrul proiectului pentru școlari Bike's Cool


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Dan la On The Rocks, pilonul nelipsit.


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Nu știu despre voi, dar mie îmi place să cred că de un bikepark trebuie să se ocupe un om care se dă, nu unul spilcuit, la costum.


Despre ce este vorba în proiect? Simplu: despre pasul firesc, crearea unui bikepark în masivul Postăvarul, în care localnicii și nu numai ei se dau și așa de ani de zile și unde evoluția nu mai poate fi negată, nici ocolită. Cei din Sinaia au înțeles asta încă de anul trecut, Cheile Grădiștei sunt pe felie mulțumită unor oameni cu inimă pentru sport, la Buscat se lucrează, iar alte zone populare pentru mountainbiking sigur urmează să se deschidă ca abordare și mentalitate. E timpul să facem pasul și aici!

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Potențialul nesfârșit!


Nu e nici un secret că în tânăra istorie a sportului nostru în România, Brașovul (și mai cu seamă Postăvarul) a fost epicentrul ramurilor gravitaționale, care s-au dezvoltat logic și firesc într-un mediu generos și privilegiat. O scurtă istorie:

Așa cum am mai scris în multe rânduri, prima cursă de coborâre, pe atunci în format ”dual downhill”, a avut loc pe Drumul Roșu în 1996 și a fost organizată de Asociația Sportivă 911. Anii au trecut, 911 a repetat isprava în 1997, dar de data aceea cu un downhill clasic, tot pe Roșu, iar 1998 ne-a adus un cross country în Poiana Mică și poate primul dual pe pârtie, în fața stației de jos a Telecabinei Kanzel. În 1999, clubul Surmont a mutat distracția pentru doi ani în Bunloc, sub numele Surmont Dual & Downhill, dar în 2001 alaiul a revenit în Poiană cu poate cea mai călduroasă eră a sportului, unde la o cursă comunitatea știa că e mai importantă prezența și voia bună, mai puțin rezultatele. Surmont MTB Festival a durat până în 2004 inclusiv, a prilejuit varii Campionate Naționale, etape E2 cu puncte UCI mulțumită cărora am legat prietenii trainice la sud de Dunăre, o balcaniadă, concursuri de cross country, dual, downhill și trial, primele four cross-uri electrizante și atâtea amintiri de pomină că orice nostalgie cu suspin e justificată. Tot în acel tumultuos 2004, localnicii s-au implicat pentru prima oară serios în realizarea traseului, din dorința de a evita mai degrabă plictisitoarea traversare a Poienii Ruia. Cu ceva muncă de cercetaș și mult mai multă sapă am inaugurat, deci, secțiunea de rădăcini de la Pompe, care a marcat de una singură o pagină nouă în dezvoltarea sportului gravitațional. Datorită simplei ei existențe, riderii localnici și musafirii au început să prindă apetit pentru rădăcini și nivelul lor a mai crescut cu încă o treaptă. Deși pe el nu s-au mai desfășurat mult timp concursuri (cu excepția câtorva prietenești), acest câmp înclinat cu exces de rădăcini a devenit an de an din ce în ce mai înșelător și a fost etalon pentru oricine socotește că se știe da cu bicicleta. Pentru cei dornici să învețe ceea ce era odată slăbiciune s-a transformat în atu odată cu rutina din Postăvarul. De lucrat, s-a lucrat și în secțiunea inferioară a acestui traseu, singurul permanent din țară pe atunci, și asta tot prin contribuția localnicilor harnici: mai o linie nouă, mai un podeț, mai un kicker, mai un travereu, până la proiectul lui Costi care a primit numele Mini Mont Sainte Anne, datorită asemănării parțiale cu legendarul parcurs canadian. Din păcate, trebuie să o spunem și pe aia dreaptă și anume că acest traseu a fost o victimă colaterală a proiectului de dezvoltare a domeniului schiabil din Poiana Brașov și nu a fost onorat cum se cuvine înainte de dispariție, printr-un concurs național de calibru. Încercarea cu nume pompos din 2010 a rămas din păcate una de tristă amintire și cred că sunt extrem de diplomat când spun asta așa.

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Vremuri bune: finish de downhill (UCI E2) în cadrul Surmont MTB Festival 2004


Anul trecut, relația competițională cu Postăvarul a fost reactivată prin concursul cu start în masă Avalanche - On The Rocks, pe altă rută de casă a brașovenilor: Drumul Cavalerilor sau ”Dunga Albastră” sau ”Pe Crucuri”. Corect este să amintim și de duatlonul care are loc anual și pleacă de sub Tâmpa, de maratonul organizat de colegii noștri sibieni în cadrul Triadei și, de ce nu, și de clasicele dar mai degrabă plictisitoarele cross country-uri și ciclocrosuri din Poiana Mică.



Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Și Ede Novak, actualul președinte FRC, s-a dat la Brașov!


Datul în Postăvarul există, deci, și dincolo de legendarul traseu de DH care șerpuia pe lângă Drumul Roșu și pe care tocmai l-am invocat cu două paragrafe mai sus. Poiana Brașov este poate cel mai ofertant loc în materie de trasee din această țară. Nicăieri nu ai o rețea de poteci atât de electrizantă și atât de ușor accesibilă, care să te ducă în atâtea zări. Iar potecile se înmulțesc de la sezon la sezon. V-aș putea povesti despre fiecare, dar mi-ar crește barba aici. Vă fac însă o confesiune: mă dau de aproape 20 de ani în Poiană și anual tot ajung pe minim trei poteci complet noi. Potențialul? Nesfârșit! Unde să pui bazele unui bikepark adevărat dacă nu aici???

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Biciclitul de primăvară.


Dar mai bine să ne uităm la ce ne scrie Dan în proiectul său:


Despre proiect

Având la bază atuurile referitoare la relief, infrastructură și comunitate în dezvoltare, dorim să implementăm acest proiect pentru a oferi acestei comunității un traseu specializat, cel mai tare „loc de dat” din țară și să punem Brașovul pe harta mondială a mountainbiking-ului. Acest traseu nu ar fi primul de acest gen. În anul 2010 a fost construit de către C.S. JOYBIKE, lângă Brașov la Bunloc, un traseu specializat unde au fost ținute trei ediții ale concursului internațional „PlayBike – On The Rocks”. Concurenții străini, sportivi care participă în Cupa Mondială, au fost încântați la propriu de acest traseu. În perioada în care a funcționat, pe parcursul verii, a atras foarte mulți practicanți de „downhill”, însă din păcate logistica din respectiva locație este precară și învechită, astfel că în anul 2013, traseul a fost abandonat. Drept pentru care, în Postăvarul dorim să aducem mountainbiking-ul la el acasă. Pentru îndeplinirea acestui obiectiv, dorim să realizăm două trasee specializate: unul de „downhill”, de dificultate ridicată și unul de „freeride”, de dificultate medie, pentru a satisface toți practicanții acestui sport, indiferent de nivelul de pregătire. Proba de „downhill” presupune coborârea cu bicicleta, pe un traseu specializat în cel mai scurt timp, așadar traseul respectiv va urmări liniile reliefului și va conține elemente speciale care trebuie construite („kickere”, contrapante, elemente din lemn, trecători și altele). Traseul de „freeride” va fi mai lent, fără dificultăți tehnice deosebite, mai larg decât cel de „downhill”, fără elemente naturale periculoase. Acest traseu poate fi parcurs cu ușurință și de către amatori. Ambele tipuri de trasee urmează să fie marcate, delimitate și protejate conform reglementărilor emise de către UCI (Uniunea Ciclistă Internațională), întrucât unul dintre obiectivele noastre este înscrierea acestor trasee în calendarul UCI.


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Colegul Tzuna iubește Postăvarul.



Cauză

Orice practicant de mountainbiking din România va spune „Dacă vrei să te dai cu bike-ul, trebuie să mergi în Austria la Schladming și Leogang, sau în Franța la Chamonix…” Dorim să schimbăm acest lucru! Este cel puțin nefiresc că într-o stațiune precum Poiana Brașov, care devine din ce în ce mai pregătită pentru sporturile de iarnă și care atrage foarte mulți turiști în sezonul rece, să nu existe variante pentru sporturi de vară, iar turiștii să nu se bucure de potențialul său și în sezonul cald. Dorim să realizăm în Poiana Brașov un Bike Park cu toate facilitățile, să oferim publicului trasee la standarde de cupă mondială, să organizăm competiții pe aceste trasee, astfel încât într-un termen de la 3 la 5 ani Brașovul să devină un adevărat „loc de dat” în Europa şi să punem România pe harta bikepark-urilor de renume.


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Lac este și la Schladming! ;)



Obiective

Obiectivul principal: crearea cadrului logistic, esențial pentru dezvoltarea mountainbiking-ului în centrul țării. Obiective secundare: creșterea comunității locale de practicanți ai acestei discipline sportive; organizarea de concursuri naționale și internaționale; creșterea notorietății stațiunii Poiana Brașov pe timp de vară; dezvoltarea din punct de vedere turistic a stațiunii; dezvoltarea economică prin utilizarea infrastructurii, a comerțului cu biciclete și accesorii.


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Și de așteptatul autobuzului ne e dor!



Beneficiari direcţi

Beneficiarii proiectului sunt în principal locuitorii municipiului Brașov și ai zonelor învecinate, sportivii profesioniști și cei amatori care practică mountainbiking-ul. Pe lângă aceștia, beneficiari sunt și turiștii care doresc o experiență de neuitat și care ar trece de mai puține ori granițele țării ca să poată practica sportul favorit. Suplimentar se identifică și beneficiari indirecți cum ar fi hotelurile și pensiunile din zonă sau proprietarii de afaceri cu biciclete și accesorii, care vor înregistra creșteri în perioada de după implementarea proiectului. Există foarte mulți practicanți ai acestui sport de peste hotare care ar dori să vină în România în vacanțe, dacă li s-ar oferi condiții „de dat” comparative cu cele din stațiunile deja consacrate. În concluzie, beneficiar este comunitatea în ansamblu, investițiile făcute vor rămâne ale comunității iar existența acestora în zona va crește valoarea comunității în general.


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Doi canadieni simpatici care s-au îndrăgostit de Postăvarul.



Impact

Interesul pentru acest sport a crescut semnificativ în ultimii ani. Impactul va fi unul pozitiv și va atinge așteptările consumatorilor profesioniști, amatori de senzații tari și adrenalină și, în aceeași măsură, a tuturor persoanelor, de orice vârstă, care practică acest sport ca metodă de relaxare și de petrecere a timpului liber prin mișcare, în natură. Pe termen mediu și lung, prin competițiile internaționale care se vor organiza, stațiunea Poiana Brașov va fi recunoscută ca un loc excelent de practicare a acestor sporturi.


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Început clasic de sezon, la Cabina Capra Neagră.



Sustenabilitate
Traseele care se creează vor rezista, prin intermediul unor procedee riguroase de întreținere, cel puțin 5 ani, după care sunt necesare reparații capitale. Anual mai trebuie efectuate lucrări de reparații în locurile unde se remarcă acțiunea factorilor naturali și antropici. Odată finalizate, aceste trasee vor aduce un trafic din ce în ce mai mare de practicanți ai mountainbiking-ului, așa cum s-a văzut și în experiențele anterioare (traseul de la Bunloc).”


Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Ce s-a putut iarna se poate și mai lejer și vara!


Poate e de prisos de adăugat că noi credem în acest proiect și suntem siguri că acesta este doar începutul. Cele descrise mai sus de Dan sunt doar vârful eisbergului, dar vorbim despre un eisberg foarte generos și foarte ofertant, care are multe de spus. Ani de zile ne-am bătut gura între noi despre ”ce ar trebui făcut”, iată însă că în sfârșit s-a pus unul dintre noi pe treabă și a așezat cele mai importate idei pe hârtie. Orice dorință de dezvoltare are nevoie de un plan cât mai bun. Chiar dacă acest proiect nu va câștiga finanțarea, el ne-a câștigat pe noi deja și știm că îi va face și pe alții să vibreze la fel. Lucruri bune se arată!

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Peisaj idilic de la Cabana Postăvarul ”Julius Römer”.


Ce puteți face voi? Puteți vota acest proiect! Atenție, nu doar cu like și share, cum leneși ne-am obișnuit! Trebuie făcut un cont pe Țara Lui Andrei, dar n-o să-i cadă nimănui mâinile, că asta durează vreo 2 minute. Instrucțiuni aici:

Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?


Prin urmare, vă rugăm frumos S Ă V O T A Ț I !

Între timp, revedeți acest film al omului nostru Mateffy:



Bikepark în masivul Postăvarul - de ce nu?
Da, și găina subsemnată iubește muntele de acasă și natura lui aferentă!


Spor la votat și să ne vedem la dat!
Maximilian Munteanu



Precizare: Scuze pentru imaginile reciclate și pentru calitatea lor de pe alocuri. Având în vedere că am stricat un hard cu o arhivă consisentă de poze pe care nu știu dacă le voi mai recupera, a trebuit să mă descurc cu Facebook și alte articole. Sunt sigur că înțelegeți!
Raporteaza

35 Comentarii

Maximilian Munteanu
12 mai 2014 la 15:35
Alex, din păcate, temerea ta o au mulți. Dar un bikepark nu e sinonim cu mutilarea naturii, ci mai degrabă cu protejarea ei. Numărul de rideri crește. În special la noi Conflictul cu cei care merg la pas pe poteci e inevitabl de la un punct încolo, dar asta e altă discuție. E limpede că dacă îi poți duce pe toți cei care se dau pe potecile turistice și au potențial de a speria drumeții într-un loc sigur și amenajat special, e un câștig pentru toată lumea. Lățirea pârtiilor a însemnat și distrugerea integrală a unui traseu la care noi am muncit foarte foarte mult, dar câștigul stațiunii a fost mai important. Cred că nici un biciclist normal la cap nu e fan al defrișărilor. Cu cât vor exista mai multe poteci amenajate și pe care utilizarea multiplă este asumată într-un context de reguli, cu atât natura va avea de câștigat. Unu, pentru că acele poteci vor fi întreținute, doi, pentru că suma de rideri se va disipa în ma multe zări și eroziunea va fi altfel ținută sub control, cel puțin teoretic. Când scriu rândurile ăstea, mă gândesc la Valea cu Apă, spre exemplu, care arăta cu totul altfel acum 10 ani. Ce s-a întâmplat? Suprautilizare și eroziune, din lipsă de alternative. La fel și Potecuța. Să fie clar: suntem de aceeași parte baricadei! :) Merci pentru mesaj!
1 Dann De La Ruia (Dan Lucea)
0
Laur Vrz
12 mai 2014 la 22:46 (editat)
Realizeaza cineva cu cata truda se realizeaza proiecte importante in Romania, care costa nu mai mult decat salariul unui eruoparlamentar din parlamentul european?! Noi vorbim aici de mii - zeci de mii de euro, adica maruntis, comparativ cu sutele de miloane de euro cheltuite (furate) pe panselute si borduri; e REVOLTATOR! Ca sa ridicam un spital pentru copii, e nevoie de campanie de sms-uri de 5 centi, cand bani sunt gramada, dar sunt alocati prost si din pacate in mana hotilor. In ce dracu de tara traim?!
1 Dann De La Ruia (Dan Lucea)
0
Dann De La Ruia (Dan Lucea)
13 mai 2014 la 23:24
Raspuns: In tara oamenilor care nu merita nimic! Avand in vedere cati bikeri au votat pentru proiectul Bikepark Postăvarul, si cati NU au votat din motive: "unde se duc 15000 eur?," si "de ce sa votez eu pentru aia", si "imi ia prea mult timp sa votez acolo, si nu ma intereseaza". Si atunci ne meritam soarta. Vom fi agricultori, si nici macar atat nu ne duce capul, a se vedea gradina Bulgara.
2 . Bibi, Laur Vrz
0
Maximilian Munteanu
14 mai 2014 la 01:32
Dan, având în vedere feedback-ul excelent, proiectul ăsta e deja un câștig. S-a promovat singur și firesc. Asta e MARE lucru!
1 Laur Vrz
0
Dorin Toma
14 mai 2014 la 01:40
Este MARE lucru, dar nu SUFICIENT! Poate in al 12-lea ceas lumea se trezeste...
0
0

Scrie un comentariu

Maximilian Munteanu
Membru din: 21 octombrie 2006

Share

Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.

Google Ads