RAT Brașov și transportul de biciclete - un lucru bun în contextul lui firesc

RAT Brașov și transportul de biciclete - un lucru bun în contextul lui firesc

Autor:Maximilian Munteanu | 14 aprilie 2016
Ieri pe la prânz, o veste bună și neașteptată i-a lovit pe bicicliștii din Brașov și pe cei care vin ca să se dea cu bicicleta în zonă. De fapt, o veste îndelung așteptată și aproape nesperată, fiindcă este vorba despre un proiect dedicat bicicliștilor, prin care Regia Autonomă de Transport Brașov va transporta, începând cu weekend-ul acesta (16-17 Aprilie) rideri, cu tot cu biciclete, între Brașov și Poiana Brașov. Orele: 15:00, 16:00 și 17:00, iar tariful: un bilet normal, fără extra cost pentru bicicletă (cel puțin în această fază). Inițiativa este una experimentală și durează trei luni de zile, timp în care cei de la RAT Brașov vor încerca să-și dea seama cum să rentabilizeze aceste curse, astfel încât ele să fie și utile pentru bicicliști, dar și sustenabile pentru companie. Reacțiile nu au întârziat să apară, dar despre asta ceva mai jos. Scriu textul de față pentru a pune lucrurile în context și pentru ca lumea să le înțeleagă mai bine.

Iată aici comunicatul:

RAT Brașov și transportul de biciclete - un lucru bun în contextul lui firesc


Pentru a pricepe unde suntem acum, trebuie să facem un scurt istoric al călătoriilor cu bicicleta pe această rută, prin intermediul companiei locale de transport, și, până la urmă, un istoric și al scenei gravity din Brașov. Cu siguranță, lumea își aduce aminte cu cea mai mare plăcere de perioada de până în 2012, când lucrurile nu erau ferm reglementate și când riderii se suiau cu bicicleta în autobuzul de Poiană după bunul plac. În acei ani au început să apară din ce în ce mai mulți rideri, iar existența autobuzului și posibilitatea de a urca în Poiană sub acea formă a dezvoltat foarte mult comunitatea locală, iar beneficiile s-au văzut: mulți brașoveni la concursurile de profil, apariția de trasee noi, poftă multă de dat, voie bună. Dar se spune că nerecunoscătorului i se ia darul, iar faptul că au răsărit din ce în ce mai mulți oameni dornici de dat a însemnat, din păcate, și că o parte dintre ei nu au înțeles că acel transport era o favoare un privilegiu și s-au purtat ca și când ar fi fost dreptul lor, dar de bunul Dumnezeu. De aici până la conflictele cu pasagerii uzuali ai liniei 20 a fost doar un pas și oricând cei mai mari dintre noi ar fi încercat să țină lucrurile sub control, într-o bună zi visul frumos s-a terminat, iar biciclistul brașovean a devenit persona non-grata în autobuzul de Poiană. Pe obrazul lui, că n-a conspirat nimeni împotriva sa. Tristețe, aia e.

La începutul lui 2013, am fost într-o audiență la Regia Autonomă de Transport Brașov, cu o persoană vechea ei conducere. Întrebam ce putem face noi, ca simpli bicicliști, pentru a relua posibilitatea de transport cu linia 20, și sugeram soluții tehnice simple, așa cum văzusem pe afară. Am fost refuzați cu un ”nu” ferm, motivele invocate fiind responsabilitatea, omologările suporturilor sugerate de noi și bătaia de cap inutilă pentru companie. De atunci, 2-3 zvonuri și... liniște. Nu știu pentru câți e evident lucrul acesta, dar autobuzul de Poiană a fost o piesă esențială în fragilul ecosistem gravity al Brașovului, iar efectele nu au întârziat să apară: unii și-au vândut bicicletele de downhill și de freeride și s-au apucat de enduro, iar alții s-au lăsat de tot, dar în mod cert peisajul s-a schimbat. De la un simplu autobuz pe care nu l-am prețuit cum ar fi trebuit...

Se întâmplă că la începutul acestui an, am fost prezent ca voluntar într-o inițiativă pentru promovarea bicicletelor în orașul Brașov la prezentarea Planului de Mobiitate Urbană Durabilă pentru Brașov, într-o dezbatere în sala de consiliu a primăriei și nu mică mi-a fost mirarea când l-am auzit pe Directorul General RAT Brașov readucând în discuție subiectul transportului bicicletelor înspre Poiană. A fost ca o oază în mijlocul deșertului! Domnul inginer Cristian Radu este un tip bonom; am stat de vorbă succint despre această problemă și am schimbat contacte, râmânând să ne auzim ulterior pe același subiect. Clar, o cu totul altă atitudine față de vechea conducere a regiei, care făcuse o artă din a-l lua pe ”nu” în brațe. Optimism, speranțe!

Acum câteva săptămâni, am fost contactat, împreună cu Robert Lazăr de la Brașovul Pedalează, de către cei de la RAT Brașov pentru a discuta pe acest subiect. Era simplu, RAT Brașov avea de gând să pună pe picioare un proiect pilot privind transportul bicicliștilor către Poiană și avea nevoie de o colaborare în acest sens cu niște oameni din comunitate. Am fost la o întâlnire cu domnul Cristian Radu, din care am aflat o sumedenie de lucruri utile și interesante. Spre exemplu, că nu poți pur și simplu monta suporturi pentru transportul bicicletelor pe orice autobuze, cum ne place nouă să credem, și că cei de la RAT Brașov au lucrat intens pe această problemă, dar suportul nu a putut fi omologat. Că există autobuze cu ranforsări structurale speciale, care permit montarea de suporturi în siguranță, dar că autobuzele de acest fel nu circulă prin Brașov. Sau că RAT Brașov oricum urmează să achiziționeze autobuze noi și că le vor alege ținând cont și de aceste exigențe, adică de posibilitatea montării de suporturi fără probleme de siguranță. Vă rog, țineți cont de faptul că vorbim despre o companie de stat care trebuie să ia decizii cu maximă responsabilitate și că transportul de persoane nu este o joacă. Nu orice Gigel cu o mașină este apt din punct de vedere legal să transporte persoane, iar în caz de accident situația se complică infiorător. Dar partea cea mai bună din dialogul cu domnul Radu era că RAT Brașov avea deja un plan de transport cu două mașini mai mici, în așa fel încât să acopere nevoile bicicliștilor din Brașov, până când se vor achiziționa noile autobuze, la începutul lui 2017. Cu alte cuvinte, ce s-a anunțat și deunăzi în comunicatul de presă.

RAT Brașov și transportul de biciclete - un lucru bun în contextul lui firesc
Despre asta vorbim :)


Regia a decis să fie flexibilă în demersul acesta experimental de-a lungul celor trei luni ale sale, dar a decis să fie și precaută și să înceapă totul gradual, cu două zile, în weekend, și trei curse pe zi. Mai era avea nevoie de niște informații dinspre comunitate și de un partener de dialog, deci a fost logic să facem conexiunea cu clubul sportiv JoyBike, cel care s-a ocupat în ultimii 5 ani de organizarea principalelor concursuri de mountainbiking gravitațional din zona Brașovului și care este inițiatorul proiectului Bike Park Postăvarul . Împreună cu ceilalți membri ai clubului, am redactat o anexă la protocolul de colaborare cu RAT Brașov în care ne-am trecut ideile și sugestiile privind acest demers foarte pozitiv. Iar aici e nevoie să lămurim câteva lucruri:

1. Am sugerat orele 15:00, 16:00 și 17:00 pentru prima fază a proiectului, aceasta, pentru a preveni pe cât posibil orice eventual conflict de utilizare a potecilor cu drumeții care circulă și ei pe ele. Din experiența noastră, în timpul weekend-ului, drumeții mai degrabă populează potecile de dimineață, până în prânz, și mai puțin după-amiază.

2. De când a fost comunicat acest program și până acum, câțiva oameni s-au plâns că programul nu este structurat în așa fel încât riderii să poată prindă mai multe telecabine înspre Postăvarul. Nu e nici o problemă! După cum am spus, cei de la RAT Brașov s-au declarat flexibili, deschiși în comunicare și dornici de a primi sugestii. Dacă lucrurile merg bine, cel mai logic pas este să existe mai multe curse, iar programul urmează să se extindă gradual, în funcție de necesitățile bicicliștilor, dar este important și ca ei să le comunice eficient.

3. Următoarea extindere logică ar trebui să fie către celelalte zile ale săptămânii, progresiv, dar de data asta ferm după-amiaza, în așa fel încât cei care lucrează sau merg la școală să poată prindă câteva ture de relaxare la final de zi. Adică fix ca în vremurile bune de acum câțiva ani!



Trăgând linie, acest demers nu este doar unul îmbucurător, ci și unul cât se poate de legitim, fiindcă vine dinspre o companie de stat, care este principalul transportator de persoane din zona Brașovului și care dovedește că are un interes real pentru a dezvolta servicii în beneficiul cetățenilor. Prin aplecarea către acest proiect, RAT Brașov subliniază indirect importanța comunității de bicicliști, iar din acest sprijin pot izvorî numai lucruri bune. Ca statement este similar de important cu declarația membrilor Asociație de Turism Poiana Brașov pentru susținerea bicicliștilor. Și exact ca și în acel caz, sperăm că bunele practici ale RAT Brașov să devină pe viitor un model și pentru alte comunități.

Cum putem susține noi acest demers și implicit pe noi înșine? Simplu! Să mergem la dat și să umplem microbuzele și remorcile RAT Brașov în aceste trei luni, să arătăm că există o nevoie acută de transport pentru biciclete înspre Poiana Brașov și să demonstrăm că și noi contăm, ca o comunitate solidă! Până una-alta, jos pălăria RAT Brașov!

Dacă aveți sugestii pentru acest program, nu ezitați să le scrieți oamenilor de la RAT pe adresa [email protected]!

Ne vedem sâmbătă la 15:00 în Livada Poștei! :)

(fotografiile din acest articol sunt de la RAT Brașov)
Raporteaza

14 Comentarii

Adrian Farcau
15 aprilie 2016 la 11:00
Excetional,nu mai am cuvinte in rest...
0
0
Bogdan Tanasie
15 aprilie 2016 la 11:09 (editat)
Felicitari si bravo celor de la R.A.T. Brasov ! Sper sa fie plin suportul la fiecare cursa ! Inca odata ma oftic rau de tot ca nu m-am nascut prin zona Brasov !
0
0
Maximilian Munteanu
15 aprilie 2016 la 20:20
Mihai, dacă e același articol din toamnă, e o mare mizerie și jurnalism făcut cu posteriorul. Nu va fi nimic ilegal, relax.
0
0
Bogdan Tanasie
18 aprilie 2016 la 10:42 (editat)
Legat de intalnirile dintre mountainbikeri si cei care bat la picior potecile , personal am intalnit 2 situatii in care ambele categorii sunt de vina pe rand : cazul a) biciclistii care desi vad persoane pe poteca nu franeaza deloc , sfideaza si agreseaza verbal (ca tot se duce la vale si nu il prinde nimeni) - Unii pietonii nu sunt foarte cooperanti dar cred ca majoritatea nici nu se prind foarte repede sa faca loc .Tu cobori cu viteza , ei urca incet si raza vizuala e la cativa metrii in fata pentru a vedea pe unde pun picioarele . In cazul asta biciclistii recalcitranti o sa "supere" traseistii ;cazul b) traseistul frustrat sau smecher care nu nu face loc si sfideaza biciclistul (patit personal cu un grup de smecheri ce carau gratarul dupa ei - dupa ce m-au vazut au ocupat intentionat toata poteca , uitandu-se amuzati la mine sa vada cum reactionez) . Aici mai intra o categorie de pietoni care arunca bete si busteni special pentru a bloca poteca . De aici si partea ca nu toate intalnirile sunt placute . Cred ca doar bunul simt nu e prea placut pentru unii.
1 Nicolae Campan
0
Adrian Radu
11 mai 2016 la 11:08
si altii mai avansati incearca http://prahounakole.cz/zpravicky/stoupani-suchdola-prekonate-autobusem-147/
0
0

Scrie un comentariu

Maximilian Munteanu
Membru din: 21 octombrie 2006

Share

Promovează-ți afacerea aici !
Google Ads
Promovează-ți afacerea aici !
Google Ads
Promovează-ți afacerea aici !

Fii vizibil pe DirtBike.ro - cel mai mare portal de biciclete și echipamente din România !

Google Ads