Magazinele locale - merită o şansă?

Magazinele locale - merită o şansă?

Autor:Costi Iordan | 6 noiembrie 2015








Salutare!









În rândurile ce urmează vom încerca să dezbatem o problemă cu care toţi ne confruntăm, aşadar are o mare importanţă pentru fiecare dintre noi. Tema va trebui tratată cu maturitate întrucât are influenţe directe asupra noastră. Acest articol reprezintă o viziune despre beneficiile pe care o persoană, atât ca idivid dar şi ca parte dintr-o comunitate le poate avea când decide să îşi facă cumpărăturile de profil de la magazinele din România.









Atât contextul economico-financiar actual al ţării, cât şi alţi agenţi, fac ca în 99\% din cazuri, factorul de decizie decisiv între două posibile achiziţii în domeniu să fie reprezentat de PREŢ, bineînţeles raportat la calitate.








În urma unor observaţii, am reuşit să deosebim trei principale situaţii de achiziţionare a echipamentului sportiv cu care ne confruntăm atunci când intenţionăm să facem acest lucru, şi anume:









1. Mă informez, probez şi cumpăr dintr-un magazin local.




2. Mă informez şi probez la un magazin local, apoi cumpăr de pe internet de la un magazin din afară ţării.




3. Mă informez pe internet, apoi cumpăr de la un magazin din afară ţării.









Vom încerca în următoarele rânduri să expunem şi să analizăm pe rând cele trei situaţii de achiziţionare, având ca interes identificarea celei mai bune din punctul de vedere al cumpărătorului şi al comunităţii în ansamblu.









Magazinele locale - merită o şansă?








1. Mă informez, probez şi cumpăr dintr-un magazin local.









Avantaje:




- pot testa fizic produsele, în sensul în care mă pot urca pe o bicicletă, trage de maneta de frână, pot simţi dacă bicicleta mi se pare prea lungă, prea scurtă, prea grea, potrivită sau nu faţă de aşteptările mele, înainte de a plăti pentru ea!




- sunt sfătuit de personal de specialitate, personal instruit pentru a oferi consultaţii cumpărătorilor, ba mai mult, de cele mai multe ori, pasionaţi de ciclism care vorbesc în multe situaţii chiar din experienţe proprii;




- pot să aleg mărimea şi configuraţia potrivită, cu siguranţă că acelaşi personal mă va ajuta să mă orientez mai uşor şi mai bine în achiziţonarea unui produs potrivit mie;




- am posibilitatea să achizitionez produsul pe loc în cazul în care acesta este în stoc, nemaifiind nevoie să aştept uneori chiar perioade îndelungate pentru a primi colete trimise din exteriorul ţării;




- la pachet cu achiziţionarea unui produs dintr-un magazin autohton, vine şi asigurarea unui serviciu clienţi bine pus la punct, prin care magazinul cu siguranţă va evita prin orice mijloace să îşi dezamăgească cumpărătorii în cazul unei probleme de garanţie ori în cazul efectuării unei servisări.









Magazinele locale - merită o şansă?









Posibile dezavantaje:




- stocul activ nu este la fel de cuprinzător ca cel al unui magazin ce vinde exclusiv în mediu on-line, deoarece costurile de administrare ale unui magazin cu showroom sunt evident mai mari decât cele ale unui depozit;




- preţul este aparent mai mare decât la magazinul destinat comerţului internaţional, fenomen influenţat de punctul mai sus menţionat şi exceptând ofertele, diferenţele nu vor depăşi pragul de 10\% din valoarea produselor









Efecte obţinute indirect:




- magazinul îşi acoperă cheltuielile cu uşurinţă, asta traducându-se prin îndepărtarea pericolului de a ajunge în situaţia în care va trebui să se închidă, ba chiar poate duce la prosperitatea acestuia, astfel oferindu-ne posibilitatea de a reveni oricând;




- continui să primesc sfaturi importante de la specialişti, chiar dacă trec pe la magazin fără să cumpăr nimic, fie că am nevoie de consultanţă, piesă de schimb sau service cu istoric;




- dezvoltarea magazinului poate duce la angajarea mai multor pasionaţi în domeniu, şi deci, la creşterea numărului de locuri de muncă




- odată cu creşterea vânzărilor, preţurile vor scădea, da! preţuri mai mici!




- prin scăderea preţurilor, va creşte automat şi numărul de cumpărători, şi astfel numărul de practicanţi;




- dacă numărul de practicanţi va creşte, odată cu acesta, se vor deschide şi mai multe magazine, care vor putea să îmi ofere un număr mai mare de oferte asupra produselor de care sunt interesat;




- plata taxelor adăugate produselor pe care le cumpăr de la un magazin local se va face către administraţia locală, astfel, sumele redirecţionate în domeniu vor fi considerabil mai mari;




- la pachet cu sumele redirecţionate în domeniu, numărul de evenimente de profil ar creşte şi implicit s-ar crea o mai bună promovare a sportului la nivel naţional;




- promovarea mai bună ar conduce tot la creşterea numărului de practicanţi, la înmulţirea traseelor şi a locurilor destinate sportului pe două roţi;




- odată cu creşterile de mai sus, implicit va creşte şi calitatea sportivilor şi aceasta ar duce la obţinerea de performanţe în sport.



Va exista deci, o anumită ciclicitate şi o serie de efecte ce se vor înmulţi exponenţial, toate înspre dezvoltarea calitativă şi cantitativă a comunităţii.









2. Mă informez şi probez la un magazin local, apoi cumpăr de pe internet de la un magazin din afara ţării.









Avantaje, la fel ca şi în prima situaţie:




- pot testa fizic produsele;




- sunt sfătuit de personal de specialitate;




- pot să aleg mărimea şi configuraţia potrivită mie.









Dezavantaje:




- nu pot achiziţiona produsul pe loc, va trebui să aştept o perioadă, uneori îndelungată, de timp pentru a primi ceea ce doresc să achizitionez;




- serviciul clienţi este practic inexistent, eu va trebui să plătesc fiecare servisare şi voi avea dificultăţi/nu voi reuşi să rezolv o problema de garanţie de unul singur




- există posibilitatea să nu primesc exact ceea ce am comandat, uneori, poţi primi din greşeală sau erori de trimitere, alte produse, produsul comandat în mărime sau culoare diferită sau chiar produsul deteriorat, caz în care timpul de livrare se triplează, pot apărea probleme şi dificultăţi în rezolvarea situaţiei, neavând la ce autoritate să apelez pentru soluţionare




- garanţia nu este întotdeauna "garantată" aşa cum şi managerul magazinului de biciclete MARYON, Daniel Ionescu afirmă:







Garanţia este pusă sub semnul întrebării, dat fiind că nu există condiţii clare de garanţie pentru produsele comercializate în alte ţări, cum ar fi (contract cu un service autorizat care să emită proces verbal de montaj, proces verbal de constatare defect, etc), documente care să fie luate în calcul de comerciantul extern.
Citește toată mărturia




Probabil motivat de diferenţele de preţ, în ultima vreme a devenit o modă să cumperi online din magazine situate în afară ţării. Problema apare în momentul în care pui în balanţă avantajele şi dezavantajele.









Avantajele achiziţiei ex-ro









Produsul este pe stoc (valabil în general pentru produsele mai scumpe care pe piaţa din România se găsesc mai rar).




Preţ cu câteva procente mai mic. Max 10\%.









Dezavantajele achiziției ex-ro









Dacă nu îţi place acel produs, recuperarea banilor sau înlocuirea produsului se face foarte greu şi cu costuri foarte mari, comparativ cu un produs similar achiziţionat din România.




Dacă nu eşti mulţumit de serviciul prestat, nu ai către ce autoritate să te adresezi.




Garanţia este pusă sub semnul întrebării, dat fiind că nu există condiţii clare de garanţie pentru produsele comercializate în alte ţări, gen (contract cu un service autorizat care să emită proces verbal de montaj, proces verbal de constatare defect, etc), documente care să fie luate în calcul de comerciantul extern.




O mare parte din comercianţii din România acordă montaj gratuit în service de specialitate pentru produsul cumpărat din magazinul fizic. Dacă achiziţionezi produsul din afara ţării, pierzi această facilitate.




În acelaşi timp nu trebuie neglijată consilierea acordată de personalul magazinului din România în vederea achiziţiei unui produs.









Deci au de ales între produsele achiziţionate din afară ţării cu max 10\% mai ieftine, sau să achiziţioneze din România, unde beneficiază de garanţie reală, înlocuirea produsului sau returnarea contravalorii fără a invoca vre-un motiv cf. legislaţiei în vigoare, sau, în funcţie de oferta magazinului, montaj gratuit în service de specialitate.









Schimbările la nivelul pasionaţilor de ciclism vor veni în timp. Mai întâi o parte din ei comandă sau vor comanda produsele în afara ţării, dar când vor vedea că au comandat greşit unul sau mai multe produse, vor să returneze produsul şi nu pot, garanţia pusă sub semnul întrebării, montaj în România contra cost, se vor gândi de 2 ori înainte să lanseze următoarea comandă.








Magazinele locale - merită o şansă?









Efecte obţinute indirect:




- magazinul are dificultăţi financiare ceea ce duce la pericolul de a intra în faliment şi a dispărea. Aşa cum şi reprezentantul magazinului BikeXpert online, Mihnea Tîrcă confirmă:







Cumpărăturile de oriunde altundeva fac ca magazinul de unde nu cumperi să moară. Nu există soluţii miraculoase şi e foarte greu pentru un magazin de cartier să ţină pasul cu preţurile unor mari vânzători de afară. Dar, cu bunăvoinţa de ambele părţi, se poate mai bine.
Citește toată mărturia




Magazinul local este important atât timp cât îţi rezolva probleme. Dacă ai nevoie de magazinul local, pentru service, pentru sfaturi, pentru pedala de zi cu zi, atunci e normal să cumperi de acolo. El nu poate există fără să vândă şi tu eşti clientul lui. Mai mult, dacă ai încredere şi cumperi de la el, îl stimulezi să aibă o oferta mai bogată şi să investească. O problema a pieţei locale este faptul că nu poţi găsi ceea ce cauţi în timp rezonabil.









E normal să verifici preţurile pe oriunde şi e normal să ceri un preţ comparabil, atât timp cât ţii cont de diferenţa de TVA şi de puterea de achiziţie a magazinului, dar să nu uiţi că servicii de calitate nu poţi nici tu să oferi dacă nu ai mâncat de câteva zile... de ce ar putea magazinul din colţ să îţi ofere calitate pe burta goală?









Cel mai dureros este că la noi nu funcţionează sistemul de reduceri de la importatori aşa cum funcţionează afară, aşa că magazinele sunt oarecum prinse la mijloc, cumpărătorii nu se duc în magazin să spună “dincolo e mai ieftin”, informaţia circulă greu şi uite aşa magazinele pierd clienţi. Trist este că majoritatea magazinelor pot oferi preţuri competitive dar nu reuşesc datorită unor inerţii interne, nu din reavoinţă. Soluţia este o piaţă mai implicată, mai activă.









La piaţa de biciclete, nu la componente, treba e un pic diferită. Eu, proprietar de magazin on-line, zic eu, unul dintre cele mai bune de la noi, nu sfătuiesc pe nimeni să-şi cumpere bicicletă on-line. Excepţie cazurile când clienţii sunt foarte pricepuţi şi ştiu exact ce au nevoie. Reglajele din service, poziţia corectă şi adaptată ţie – astea nu se pot lua on-line! Mai mult, tratamentul post vânzare şi eventualele cazuri de garanţie – astea sunt mai uşor şi mai normal tratate faţă în faţă decât prin mail. Din experienţă, de multe ori mailurile sunt interpretate greşit agresiv de cititor, fie că e client sau vânzător, şi de aici apar probleme care nu ar există la un contact direct. În plus sfaturile de la achiziţie sunt mai detaliate în dialogul faţă în faţă; operatorul de la on-line are o cantitate de mailuri zilnic şi, fără contact direct, e mai rutinat. Despre achiziţia din altă ţară, eu nu mi-aş pune problema. Chiar dacă e mai ieftin în altă ţară, probabil din cauza diferenţei de taxare sau datorită unei oferte, caută să găseşti o ofertă apropiată în oraşul tău. Aşa eviţi multă bătaie de cap şi cheltuieli inutile (care, în cazuri de garanţie, pot depăşi cu mult valoare ofertei).
















- odată cu închiderea magazinului, scade numărul de locuri de muncă pentru practicanţii din comunitate;




- mai puţine magazine înseamnă mai puţine oferte pentru produsele de care sunt interesat, şi deci, o gamă mai mică din care pot să aleg;




- plata adăugată produselor se va face în ţara din care magazinul de la care cumpăr aparţine şi astfel, comunitatea locală nu va putea beneficia de plusuri financiare;




- promovarea la nivel naţional a sportului va scădea, atrăgând după sine scăderea numărului de cumpărători, de practicanţi, scăderea calităţii sportivilor şi a numărului de evenimente, rupând ciclicitatea posibilă în cazul primei situaţii.









Magazinele locale - merită o şansă?









3. Mă informez pe internet, apoi cumpăr de la un magazin din afară ţării.




În această situaţie, reuşesc să îmbin dezavantajele primei situaţii cu dezavantajele celei de a doua, rezultând o mixtură care nu mă avantajează, ba chiar din contră, mă dezavantajează atât pe mine ca individ, cât şi pe mine ca parte din comunitate.





Avantaje:




- plătesc un preţ aparent mai mic, (aşa cum am menţionat mai sus, exceptând ofertele, diferenţele de preţ nu depăşesc 10\% din valoarea produselor);




- acces aparent mai ușor la informații, un simplu search pe Google fiind mult mai accesibil si rapid oricui, comparat cu un drum până la magazin;




- pot alege dintr-o gamă largă de oferte;





Dezavantaje:




După cum spuneam, toate dezavantajele celei de a doua situaţii se aplică şi în acest caz:




- nu apuc să pipăi produsul, să îl văd în mărime naturală, să îl simt, aceasta ducând la posibile frustrări odată cu primirea coletului;




- nu sunt sfătuit de personal de specialitate, astfel risc să optez pentru ceva nepotrivit mie, atât ca dimensiuni cât şi caracteristici




- la fel ca şi în cea de-a doua situaţie, serviciul clienţi este practic inexistent, eu va trebui să plătesc fiecare servisare şi voi avea dificultăţi/nu voi reuşi să rezolv o problemă de garanţie de unul singur după cum şi managerul magazinului de biciclete PlayBike, Ciprian Burtan ne transmite, unul dintre dezavantajele achiziţiei online din străinătate este:







Lipsa totală a oricărui service... Banii cheltuiţi ies din ţară şi nu ajută cu nimic la dezvoltarea comunităţii locale. Ba, mai mult, sabotează evoluţia acesteia.
Citește toată mărturia




Fiecare este liber să îşi cheltuie banii în locul unde doreşte indiferent că este în România sau în altă ţară.



Datoria noastră ca şi magazin este să avem un preţ echivalent cu celelalte oferte din afara României.



Totuşi sunt nişte avantaje şi nişte dezavantaje atunci când faci alegerea:









Avantaje când cumperi din România:









- Timp de aşteptare zero;




- Orice produs poate să fie pipăit şi TESTAT;




- Timp de aşteptare foarte mic pentru orice problema legată de service şi garanţie;




- În cazul cumpărării unui produs final (bicicletă), avem stocuri urechi de schimbător, link-uri, rulmenţi şi alte piese;




- Susţinerea automată a proiectelor locale, în cazul nostru (Braşov) OnTheRocks, PlayGround, Enduro Ciucaş, OffCamber Enduro, Stejarii Seculari, BikeRace. Fiecare localitate are un proiect asemănător care influenţează pozitiv comunitatea;




- Banii cheltuiţi rămân tot în România şi sunt reinvestiţi tot aici pentru menţinerea locurilor de muncă, dezvoltarea pieţei locale şi a locurilor de dat cu bicicleta;




- Susţinerea talentelor(sportivilor) din România şi creşterea implicită a scenei.









Dezavantaje când cumperi din străinătate:









- Imposibilitatea de a testa şi de a simţi un produs scump înainte de achiziţie;




- Lipsa totală a oricărui service;




- Timp de aşteptare mare şi adesea încălcat pentru livrări(biciclete) şi mai ales situaţii sensibile de garanţie;




- Stocurile de consumabile pentru produse sunt greu accesibile;




- În cazul unei probleme tehnice clientul stă în timp ce alţii se simt bine şi se dau;




- Banii cheltuiţi ies din ţară şi nu ajută cu nimic la dezvoltarea comunităţii locale. Ba, mai mult, sabotează evoluţia acesteia.








În concluzie, magazinele formează comunităţi prin susţinerea economică şi socială la nivel local. În viitor, ai prefera să iei deciziile legate de cumpărături de profil sfătuit de personalul de specialitate dintr-un magazin, într-o comunitate în continuă expansiune având mai mulți prieteni care împărtăşesc aceeaşi pasiune şi alături de care te dai pe noi trasee sau ai prefera să citeşti opiniile oamenilor pe care nu îi cunoşti, şi cu care nu te-ai dat niciodată încercând să iei decizia care PARE mai bună, în faţa calculatorului?





Alegerea este întotdeauna a noastră!







Raporteaza

74 Comentarii

Flavius Monda
19 noiembrie 2015 la 19:20
@Marius Teletin: Ai cam pus punctul pe i !
0
0
Oprica Ciureanu
6 decembrie 2015 la 18:04 (editat)
Am cumparat bicicleta noua si m-am dus dupa 4 zile sa-mi schimbe BB-ul pentru ca nu il simteam ok, au cautat sa ma prosteasca ca nu este uns lantul, l-am schimbat pe banii mei, cel original era ruginit si de aia imi facea probleme. Am cumparat componente de afar chiar si la jumatate de pret ca cele din magazinele locale. Pe de alta parte am avut ocazia sa intalnesc in anumite magazine din Bucuresti personal de toata isprava, unii chiar se pricep si vor sa te ajute dar nici asta nu se aplica peste tot. Este un magazin de unde am cumparat o bicla si in care nu am sa mai calc in viata mea datorita comportamentului pe care il are patronul iar in alt loc mi s-a intamplat o chestiune pe care nu credeam ca am sa o traiesc in Romania , cautam o sa mai deosebita si la un magazin mi s-a promis o sa de test, urma sa fiu sunat cand apare saua, au trecut vreo doua saptamani si nu am primit nici-un mesaj din partea lor asa ca in momentul in care am avut drum prin zona, am intrat si i-am adus aminte celui cu care vorbisem de promisiune, seile nu se intorsesera de la cei care le aveau in proba dar omul de acolo s-a dus la raft, a luat o sa nou si mi-a dat-o sa o incerc atat timp cat vreau. am ramas blocat ca nu mi-a cerut nici macar numarul de telefon, am vrut sa-i ofer buletinul sa copieze datele de pe el dar mi-a zis ca nu este nevoie, ca nu i s-a intamplat nicidata sa nu i se returneze ceva de la test chiar daca a trecut timp mai mult pentru proba. Saua era o Specialized Romin de 700 roni . Iar tipul care mi-a oferit-o este George Dumitrescu de la Velopedia. Din pacate saua nu a fost ce a ce imi trebuia dar ma bucur ca am cunoscut un asemenea OM.
0
0
Fratila Lucian
13 decembrie 2015 la 22:55
suna ca un articol sponsorizat
0
0
Oprica Ciureanu
14 decembrie 2015 la 18:18
Iti dau cuvantul ca este purul adevar!
0
0
Dan Oltean
1 mai 2016 la 15:03
https://mpora.com/mountainbiking/bike-shop-apocalypse-internet-killing-local-cycle-store-not-without-help-2#uLHvoTS7UGrEr2Fv.97
1 Tudor Simion
0

Scrie un comentariu

Promovează-ți afacerea aici !

Fii vizibil pe DirtBike.ro - cel mai mare portal de biciclete și echipamente din România !

Google Ads