Marşul bicicliştilor şi „incidentul BMW”

Marşul bicicliştilor şi „incidentul BMW”

Autor: Dan Mazilu | 26 septembrie 2013

Sâmbăta trecută s-a desfăşurat în Bucureşti cel mai mare marş al bicicliştilor de până acum. Potrivit organizatorilor, Comunitatea Bicicliștilor din București (CBB) si Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), la marş au fost prezenţi peste 8000 de biciclişti, un număr chiar impresionant de oameni. Se vede de aici că fiecare marş organizat a strâns din ce în ce mai mulţi participanţi, semn clar că doritori de folosit bicicleta în oraş există fără probleme.

Marşul bicicliştilor şi „incidentul BMW”
Marşul bicicliştilor din Bucureşti, septembrie 2013. Foto Bogdan Munteanu


Din păcate au existat şi incidente în timpul evenimentului însă din fericire acestea nu au fost între biciclişti şi organele de ordine care supravegheau demonstraţia. Incidentul s-a produs între un cetăţean de etnie rromă, care conducea un autoturism, şi bicicliştii care „îi stăteau în cale”. Vladimir Iuganu, reprezentant CBB, a avut amabilitatea de a ne ţine la curent cu ce s-a mai întâmplat după ce s-au liniştit apele. Vom reda la finalul materialului pe scurt firul poveştii.

În continuare reproducem comunicatul de presă lansat de organizatori de unde rezultă lupta neîncetată a bicicliştilor cu autorităţile locale pentru ca Bucureştiul să devină un „oraş al oamenilor”. Este penibil însă că noi, bicicliştii şi organizaţiile, trebuie să mai demonstrăm ceva. Au făcut-o deja nenumărate oraşe din lume şi au văzut că este bine ca bicicleta şi biciclistul să reprezinte o parte importantă din trafic. Este penibil cum autorităţile se fac că ascultă şi în realitate nu pun în practică promisiunile făcute.

Mulţumim lui Bogdan Munteanu pentru amabilitatea cu care ne-a pus la dispoziţie o galerie foto cu imagini din timpul demonstraţiei bicicliştilor din Bucureşti.

---

Sâmbătă, 21 septembrie, peste 8000 de bicicliști
și-au cerut dreptul la un oraș al oamenilor!


Comunitatea Bicicliștilor din București și Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) au organizat sâmbătă, 21 septembrie, marșul: „Vrem piste pe șosea! Vrem un oraș pentru oameni!”. La marș au participat peste 8000 de bucureșteni care au solicitat demisia primarului Sorin Oprescu, cel care blochează dezvoltarea unei infrastructuri urbane conforme cu principiile dezvoltării urbane durabile.

Comunitatea Bicicliștilor din București anunță că va continua protestele până când va fi implementat sistemul de piste pe carosabil.

Andrei Găitănaru, reprezentant al CBB: ”Pentru noi, declarațiile recente prin care primarul Sorin Oprescu susținea că va realiza piste pe carosabil sunt promisiuni pur electorale. Ne este tuturor clar că Oprescu se pregătește pentru campania prezidențială și că este în stare să promită orice. Însă cuvinte sale nu mai au nici o greutate. Și înainte de marșul de protest din primăvară, la care au participat peste 4000 de bicicliști, Sorin Oprescu a promis că va face piste pe șosea. De atunci, nu s-a întâmplat nimic. Cuvintele sale nu au eficiență și nici responsabilitate. Oprescu întreține doar un dialog artificial cu ONG-uri convenabile pentru a mima acțiunea”.

Marşul bicicliştilor şi „incidentul BMW”
Marşul bicicliştilor din Bucureşti, septembrie 2013. Foto Bogdan Munteanu


Comunitatea Bicicliștilor din București este conștientă de faptul că Primarul Sorin Oprescu știe exact ce are de făcut în cazul în care dorește să implementeze pistele pe carosabil. Acest lucru înseamnă, în primul rând, consultări reale cu ONG-urile care au dovedit că au expertiză în trasarea unor piste pentru biciclete pe toate arterele necesare, și nu doar pe două axe gândite artificial de Primăria Municipiului București.

Comunitatea Bicicliștilor din București, mai menționează faptul că așa zisele „impedimente legale”, invocate de primar, sunt inexistente. Dovadă a faptului că și Sorin Oprescu știe acest lucru este pista pentru biciclete trasată pe Buzești.

De asemenea, declarația lui Sorin Oprescu conform căreia noile piste vor fi realizate prin „reducerea lățimii trotuarelor”, pune în lumină lipsa de viziune administrativă și carența de respect pentru pietonii Bucureștiului. Mai trist, declarația arată că pentru Sorin Oprescu Bucureștiul nu este decât o imensă șosea, pe cuprinsul căreia pietonii și bicicliștii au statut de refugiați.

Marşul bicicliştilor şi „incidentul BMW”
Marşul bicicliştilor din Bucureşti, septembrie 2013. Foto Bogdan Munteanu


Comunitatea Bicicliștilor din București și OPTAR vor susține în continuare singura modalitate de a dezvolta orașul într-un mod sustenabil: crearea de benzi unice pentru transportul public, crearea de benzi pe calea rutieră pentru bicicliști și eliberarea trotuarelor pentru pietoni (mașini parcate, chioșcuri, etc) și chiar lărgirea, în vederea creșterii accesibilizării pentru persoanele cu dizabilități.

De asemenea, adăugăm faptul că alături de Primarul Sorin Oprescu se fac responsabili de ghetoizarea Bucureștiului și consilierii municipali, indiferent de partidul de apartenență – USL, PDL sau alte organizații politice. De prea multă vreme, aceștia au ales să bată palma cu Sorin Oprescu pentru a proteja afaceri transpartinice. Considerăm, de aceea, că prezența la începutul marșului de sâmbătă, 21 septembrie, a consilierului general al PDL, Silviu Văduva, se înscrie în strategia consolidării capitalului de imagine. Prezența în cadrul marșului evidențiază falimentul său administrativ. Solidaritatea față de revendicările bicicliștilor se manifestă prin demersuri administrative, consultări sau susțineri la nivel oficial a propunerilor noastre, și nu prin prezențe de scenă.

Nu în ultimul rând, menționăm faptul că OPTAR și Comunitatea Bicicliștilor din București regretă incidentul care a avut loc la finalul marșului între un șofer și o parte dintre participanții la marș. Deși a fost un incident izolat, acesta este unul relevant pentru lipsa de toleranță a șoferilor în trafic față de bicicliști și pietoni. Gestul șoferului vorbește elocvent despre supremația mașinilor pe care Sorin Oprescu a dezvoltat-o într-un București al refugiaților. Trasarea unor piste pe șosea ar reglementa în parametri legali și mai evidenți circulația bicicliștilor în București și, deci, ar întări faptul că bicicliștii au dreptul legal de a se afla pe partea carosabilă, așa cum pietonii au dreptul legal de a circula nestânjeniți pe trotuare.

În legătură cu incidentul de la finalul marșului, OPTAR și Comunitatea Bicicliștilor din București își manifestă solidaritatea față de bicicliștii implicați punându-le acestora la dispoziție expertiză juridică pentru orice demers legal necesar.

---

Pe scurt despre ce incident a fost vorba. La un moment dat când bicicliştii se aflau pe Bd. Dimitrie Cantemir din Bucureşti, un şofer care conducea un autoturism BMW „tipic”, nu a mai avut răbdare să aştepte şi a început să accelereze şi să se manifeste violent printre biciclişti. După ce a trecut razant pe lângă unii şi după ce i-a lovit pe alţii cetăţeanul de etnie rroma de la volan a părăsit în trombă locul faptei. Ghinionul său a fost că a intrat pe o stradă care se înfunda.

Acolo a avut loc întâlnirea dintre şoferul care întorsese deja maşina şi care a intrat iar în biciclişti şi participanţii la marş care i-au oferit ce a meritat însă într-o măsură moderată, şoferul neavând de suferit.

Marşul bicicliştilor şi „incidentul BMW”
Iată-l pe cetăţeanul de etnie rromă care este cercetat în stare de libertate deşi nu a lovit din greşeală cu maşina 12 persoane. Sursa foto arielu.ro


Vladimir Iuganu ne spune că ieri şoferul era cercetat în stare de libertate deşi se face vinovat de nerespectarea indicaţiilor poliţiei rutiere prezente la marş, deşi a intrat cu maşina şi a lovit 12 biciclişti apoi a încercat să fugă de la locul accidentului. Prins pe străduţă el a intrat din nou în biciclişti, cu intenţia clară, nu din greşeală, de a-i lovi sau omorî. El s-a oprit doar când a fost blocat de poliţie. Cu toate acestea individul nu este cercetat pentru o faptă foarte gravă, tentativă de omor plus instigare la violenţă întrucât acesta şi-a chemat prietenii prin telefon să se bată.
CBB consideră că este o mare greşeală neîncadrarea la tentativă de omor dată fiind intenţia clară şi lovirea repetată a bicicliştilor cu maşina. Există şi un precedent asemănător, cazul Andrei Plăcintă. CBB a pus la dispoziţia bicicliştilor implicaţi reprezentare juridică, iar aceştia se vor constitui parte vătămată într-o viitoare acţiune în justiţie a şoferului vinovat.

Vom aduce la zi acest material pe măsură ce primim informaţii noi legate de incident.

Galerie foto de Bogdan Munteanu - facebook.com/DigitalMediaPhotography
Raporteaza

28 Comentarii

Vladimir Lazar
30 septembrie 2013 la 21:32
Pana la urma ala este inchis sau umbla hai hui pe la shaormerii?
0
0
Dan Mazilu
1 octombrie 2013 la 00:43
In momentul asta este cercetat in libertate
0
0
Cristian Stan
23 martie 2014 la 21:35
ceva nou?
0
0
Eduard Motoi
20 mai 2014 la 14:00
Poporul roman a fost prostit pana si sa le schimbe numele tiganilor, de frica sa nu-i ofenseze. De parca daca ii spui tiganului "rrom" sau "neamt" el o sa devina brusc un cetatean respectabil al societatii. Ar trebuim sa hulim tentativa asta de prost gust, menita a schimba lupului pielea, nu sa o incurajam.
1 Cristian Stan
0
Cristian Stan
22 octombrie 2016 la 19:51
inca o data: nu se mai stie nimic?
1 Luka Lehel-György
0

Scrie un comentariu

Dan Mazilu
Membru din: 12 septembrie 2012

Share

Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.

Google Ads