Romania se misca incet (din pacate nu putem spune "dar sigur") spre a deveni o tara unde incepe sa se auda si sa se vorbeasca despre transportul alternativ. La categoria asta intra si bicicletele care, in "tarile civilizate", sunt utilizate in procent mare de populatia activa dar si pasiva. La noi se misca lucrurile, dar din pacate mai mult pe hartie iar in realitate cam zero. In orase se tot vorbeste despre pistele pentru biciclete insa ori este doar se vorbeste ori se construiesc "doar sa fie".
In Bucuresti biciclistii s-au saturat de promisiuni si "praf in ochi". Ca urmare sambata, 27 octombrie, se va organiza unul dintre cele mai mari marsuri de protest ale
Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti.
Daca doresti sa ai un oras mai curat, in care sa te poti misca, in care sa poti respira vino si alatura-te marsului de protest de sambata. Plecarea este la ora 10:30 din Piata Constitutiei.
"Exista si-o s-avem banda" este sloganul evenimentului.
Mai jos te rugam sa citesti comunicatul Comunitatii Biciclistilor din Bucuresti care contine mesajul ce trebuie sa ajunga la urechile autoritatilor.
Bicicliștii ies în stradă pentru că nu mai vor să facă trotuarul
Bicicliștii din București ies în stradă pe 27 octombrie 2012 pentru a-și face auzite nemulțumirile. Marșul revendicativ “Existăm și-o să avem bandă!” este soluția la care Comunitatea Bicicliștilor din București recurge pentru a-și cere dreptul la o infrastructură coerentă pentru mersul pe bicicletă, atât de necesară într-o capitală europeană campioană la poluarea cauzată de traficul auto. Timp de 3 ore bicicliștii vor pedala și vor protesta împotriva infrastructurii velo defectuoase care în acest moment nu permite ca mersul pe bicicletă să devină o alternativă viabilă și durabilă la transportul cu autoturismul.
Cei 100 km de piste declarate ilegale de către Poliția Rutieră a Capitalei, amenajate aberant pe trotuarele din București pe banii cetățenilor, absența unor benzi dedicate pentru biciclete și transport în comun sunt doar câteva dintre motivele pentru care bicicliștii ies în stradă, pe carosabil, pentru a-și face cunoscută indignarea.
Pe un
traseu care va include câteva artere importante ce conectează Piața Constituției (punctul de plecare al marșului) de Piața Unirii – Piața Alba Iulia – Piața Muncii – Piața Victoriei – Parcul Izvor (finish), participanții își propun să arate că locul bicicletei este pe banda special dedicată ei, separată de trotuar și de benzile destinate traficului auto, și că bicicliștii bucureșteni merită un sistem de căi de acces gândit după standarde europene.
Aceste standarde nu sunt deloc străine autorităților locale, câteva dintre organizațiile promotoare ale marșului – ATU, BateȘaua, Ecopolis, Optar.ro - aducându-le constant în discuție în cadrul întâlnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate de la Primăria Municipiului București (PMB).
Obiectivul esențial al acestui grup de lucru este elaborarea unui plan integrat de mobilitate care să permită transportului public, autoturismelor, pietonilor și bicicliștilor să conviețuiască armonios într-o capitală dotată cu o strategie durabilă de transport urban.
Numărul bicicliștilor din București nu poate crește în absența unei infrastructuri adecvate care ar putea contribui la ameliorarea unor probleme precum traficul supra-aglomerat și poluarea atmosferică. Bucureștiul este a doua cea mai poluată capitală europeană, cu un aer periculos pentru sănătatea locuitorilor săi, iar principalul generator de poluare atmosferică este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii”, limitele pulberilor în suspensie (PM), a căror principală sursă este traficul rutier, sunt depășite constant în toate zonele capitalei. În același timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vieții în capitalele UE arată că Bucureștiul este codaș în privința utilizării bicicletei ca alternativă la transportul cu mașina, cu doar 0.7\% transport uzual cu bicicleta* față de 59.6\% in Copenhaga.
La marșul “Existăm și-o să avem bandă!” din 27 octombrie 2012 au confirmat deja participarea organizațiile și grupurile informale menționate mai jos. Marșul bicicliștilor va reuni reciclete, biciclete Cicloteque, biciclete de curierat, biciclete utilitare și de agrement în prima “plimbare” revendicativă velo din București. Lista susținătorilor rămâne deschisă pe
pagina Facebook a evenimentului. Inițiatorii au în vedere organizarea periodică de marșuri revendicative pe bicicletă în funcție de modul în care decurge rezolvarea problemelor de pe agenda bicicliștilor.
Asociația ROI
ATU Asociația pentru Tranziție Urbană
Bicicletele Pegas
Bicishop
Bună dimineața, București
Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti
Comunitatea Pista Ma-sii
Curierii Tribul
Cycling România
dirtbike.ro
Drumul bicicletei
freerider.ro
Kite Bike
Mai Mult Verde
Masa Critică București
Mieztrials Bike School
Miliția Spirituală
Motivation
Optar.ro
Portocalamecanica.ro
Publicicleta
Pump Shop
Recicleta.ro
Revista MBike
Skirtbike
Turific! Handmade
vforverde.ro
We Bike
*) Estimare la nivelul anului 2009 via
Calitatea vietii in capitalele europene. Analiza comparata.