Autor: Alexandru Pufan | 9 septembrie 2013

Pentru că recent m-am hotărât să încep să merg din nou la concursuri, cea mai mare parte a verii mi-am petrecut-o antrenându-mă pentru a ajunge măcar la forma în care eram acum doi ani. Nu e cel mai fain lucru să te antrenezi zilnic, pe același traseu, indiferent de vreme, indiferent dacă ai chef sau nu, dar concursurile au un farmec aparte și la final îți lasă impresia că tot efortul a meritat.

Având la dispoziție o pauză de aproape o lună de la ultimul concurs până la următorul, am hotărât să profit din plin pentru a ieși cu bicicleta just for fun, fără a fi interesat de toate cifrele de pe kilometraj. Astfel, sâmbăta trecută am plecat dis-de-dimineață cu gândul de a face poze și o tură pe care să o povestesc pe site.

Să încep acest articol nu mi-a fost însă prea ușor, fiind complet lipsit de inspirație, stând așadar zeci de minute în fața calculatorului fără să scriu un cuvânt. M-am apucat astfel să cotrobăi prin articolele mai vechi de pe site, pentru a regăsi ceva care să mă inducă într-o oarecare stare de melancolie. Să citesc rândurile alea și să văd toate fotografiile făcute în urmă cu 10 sau mai mulți ani m-a făcut imediat să încerc o comparație între ce era pe-atunci și ce este acum. Și asta m-a întristat și mai tare, pentru că m-a făcut să-mi dau seama cât de mult a dispărut din tot spiritul de odinioară. Da, concursurile sunt mai multe, bicicliștii sunt mai mulți, dar oamenii de calitate au rămas aceeași, puțini, de multe ori sătui să se mai implice. Și mă duc cu gândul la toți bikerii nervoși de la curse, care par să nu aibă niciun pic de distracție, purtându-și cu aroganță tricourile cu siglele cluburilor lor și pedalând doar pentru că trebuie. Apoi îmi vin în minte băiețașii șmecheri de la concursuri, care vin să-și facă puțină reclamă și să mai vândă o super-bicicletă la un super-preț. Apoi îmi vin în minte și bmx-erii căscați pe care îi văd zilnic prin oraș, mulțumiți să frece bordurile, să bea cola și să primească sute de like-uri de la puștoaice fără buletin. Apoi, conștientizând că am devenit deja prea sentimental, mă întristez că de ture precum cea de sâmbătă trebuie să mă bucur singur, pentru că riderii locali fie nu pot, fie nu vor, fie au treabă, fie pedalează până la cârciuma din cel mai apropiat sat. Și sincer să fiu, mi-e deja lehamite să merg cu oameni care întreabă din kilometru-n kilometru cât mai e până acasă. Bineînțeles că nimeni nu se simte vizat, însă toți aprobă. Toate astea mă fac să regret că nu am prins și eu acele vremuri pe bicicletă.

În fine, despre tura mea de sâmbătă. Pentru cei familiarizați cât de cât cu Parcul Național Domogled-Valea Cernei, Vârful Domogled nu este o necunoscută. Are doar 1105m, dar este unul din cele mai înalte din Munții Mehedinți, și, față de celelalte, e mai accesibil mountain-bike-urilor. În zilele senine oferă peisaje inedite asupra unităților montane învecinate (Munții Cernei, Almăjului, Semenic, Retezat). Se văd și Cazanele Dunării și defileul acesteia, ce desparte România de Serbia. Ce îmi place cel mai mult e că se vede atât Severinul, cât și Băile Herculane (fiind probabil singurul loc de acest fel). În drumul către Domogled a trebuit să străbat Podișul Mehedinți, prin sate și cătune uitate de lume și de timp. Din localitatea Podeni, situată în Valea Bahnei, începe urcarea spre Creasta Munților Mehedinți, urcare ce poate reprezenta o provocare pentru orice rider, fiind și lungă și abruptă. Culmile pe care se urcă reprezintă versantul sudic al Munților Mehedinți, însorit, accesibil, populat și cu destule trasee turistice marcate. Urcarea se face atât prin pajiști, cât și prin pădurile de fag și pin. Ea nu se termină însă odată cu ajungerea în creastă, până pe Domogled rămânând câțiva kilometri cu o diferență de nivel semnificativă, rezultând un push-bike în toată regula. Ultima parte este extenuantă, dar oboseala se uită repede când ai un asemenea peisaj în față, și mai ales când vezi cât ai de coborât până în Herculane. Și pentru că sunt mai mult biker decât fotograf, am dat repede peisajul pentru coborâre, care a fost cea mai faină parte a zilei. Abruptă și stâncoasă, poteca asta mă face mereu să visez la un full de all-mountain. Deocamdată mă mulțumesc însă cu hardtailul meu și cobor aproape 30 de minute, prin pădure, până în Herculane. De aici, obișnuiam să iau trenul până înapoi acasă, însă CFR-ul a scos toate Personalele de pe ruta asta, așa că îmi rămân 45km de pedalat pe asfalt, prin vântul ce bate neîncetat pe malurile Dunării. La final, am strâns 100km și 2200m diferență de nivel, dar cum spuneam inițial, cifrele astea au contat prea puțin. Mai mult contează cele câteva poze care au rămas după tură. Și mai mult contează urmele cauciucurilor care au rămas pe poteci. Îmi place să cred că un alt biciclist le va vedea, până nu dispar. Mie îmi place tare mult când găsesc urme de cauciucuri pe poteci. Vouă nu?

Gândurile unui ciclist în singurătate
dimineața, prin podiș, pe o lumină superbă

a great day for freedom

cugetând asupra viitoarelor urcări

Gândurile unui ciclist în singurătate
câteva coborâri scurte sunt binevenite înainte de urcarea cea mare

prin jungla de la Podeni

Uphill, ceva absolut normal în viața oricărui mountain-biker

peisaj de pe culmile Munților Mehedinți

ploile abundente din ultima perioadă au făcut ca pădurile să redevină verzi

Poiana Mușuroane, ultimul checkpoint înainte de vârf

peisaj de pe Domogled

lunga coborâre până în Herculane

din păcate, în partea superioară a muntelui a avut loc un incendiu în această vară, natura nefiind refăcută complet deocamdată

Gândurile unui ciclist în singurătate
coborârea rămâne unul din cele mai faine lucruri pentru care mă dau

poteca denumită Calea Herculanelor, construită cu secole în urmă

Mult mult respect pentru toți cei care se dau din pură plăcere!! Pentru restul, nimic.
Raporteaza

24 Comentarii

Rares Matei
11 septembrie 2013 la 01:07
Respect , normal toti respectam! :D E usor sa discriminezi si sa bagi in categorii "baietasii: , BMX-eri , etc , dar usor nu este nici pentru ei chit ca pedaleaza din obligatie chit ca din placere! Aici articolul tau suna asa, putin a " discriminare" stiu ca nu e chiar cuvantul potrivit ,dar e singurul care imi trece prim minte la ora actuala! Nu este chiar "mafia " biciletelor ,toti pedalam din placere sincer sa fiu! Inteleg si unde bati ,dar articolul tau ,pentru cineva cu mai multa cultura si o carte citita in viata lor isi dau seama de ceea ce se afla in spatele randuruilor scrise cu durere din cate vad.Nu zic ca gresesti ,dar nici ca este corect! Stima pentru faptul ca stii sa te descurci si singur ,dar prietenii sunt cei care te inveselesc atunci cand ai reusit ceva si ai o secunda de ragaz pentru a privi inapoi la relizarile tale!
Jony Bravo
11 septembrie 2013 la 01:10
DA!!!
Gabriel Gajdos
15 septembrie 2013 la 18:12
Frumoasa povestea.Am citi cu drag si melancolie.Felicitari pentru tura si pentru pozele minunate.Totusi,daca ai fost singur,cum ai reusit sa tragi asa cadre minunate?!La cat mai multe asemenea ture tuturor bikerilor.Plec si eu acum la o tura,ca mi-ai redeschis apetitul.Dar una mai scurta.
Doru Vasiliu
16 septembrie 2013 la 12:03
Felicitari pentru tura. Felicitari pentru fotografii. Felicitari pentru articol. Toate cele bune si lant intins. Stima.
Florin Martin
3 octombrie 2013 la 01:39
Daaa, faina tura. Te-ai astepta de la un astfel de pasionat de MTB si redactor sa refuze unui alt confrate pasionat detaliile turei, in speta track-ul GPS ? Ei uite ca se poate, l-am rugat sa ma ajute vrand sa refac tura si tace malc. Asta e caracterul romanului...

Scrie un comentariu

Alexandru Pufan
Membru din: 6 mai 2007

Promovarea ta aici!
Google Ads

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.