"Cum să..." ai atitudinea de dat potrivită - Lucrul cu bicicleta
"Cum să..." ai atitudinea de dat potrivită - Lucrul cu bicicleta
Postat la: 30 iunie 2014
Salutare tuturor!
Inițial aveam altceva de gând, dar am redefinit prioritățile, deci în tutorialul de astăzi vom dezbate termenul de ”lucru cu bicicleta”, un element abstract dar esențial pentru a ne da mai bine și totodată pentru a o face mai în siguranță.
”Lucrul” cu bicicleta în sine nu este o tehnică, este o atitudine! O atitudine care se naște din acești primi pași pe care îi dezbatem împreună în această serie de ”Cum să...”. În cele ce urmează vom afla împreună importanța acestei atitudini și ce impact are ea asupra noastră:
Ce este ”lucrul” cu bicicleta?
Pentru a defini acest ”lucru” cu bicicleta, mă voi folosi de doi termeni caracteristici ai stilul nostru la dat: defensiv sau ofensiv.
Stilul defensiv
În stilul defensiv suntem simpli pasageri pe bicicletă, iar țelul principal este să trecem cu bine peste diferitele obstacole întâlnite, să ajungem cu bine jos. Siguranța personală este adesea cel mai important factor.
Controlul, viteza, fluiditatea, păstrarea resurselor de energie sunt elemente complet neglijate sau stau în plan secund în cel mai bun caz. Siguranța personală trebuie întotdeauna să primeze și așa este de fapt bine. Problema apare, în schimb, în momentul în care celelalte caracteristici ale riding-ului sunt complet ignorate. Ignorarea acestor caracteristici, deși nu realizăm, este motivul pentru care suntem limitați în progres și stăpâniți de frică. Această frică este literă de lege și ar trebui să fim ascultători când ne gâdilă acest sentiment. Cele mai grave accidentări le întâlnim în cazurile în care facem pe temerarii și ocolim această frică, neavând nimic cu ce să compensăm.
Am putea spune că stilul defensiv este asemănător unui cerc vicios. Pentru că odată intrați în el, ne va fi foarte greu să ieșim de acolo. Sunt mai norocoși cei care acum învață să se dea și au o coală albă în față decât cei care deja s-au obișnuit într-un fel mai nefericit și trebuie să-și modifice obiceiurile. Dar și ei trebuie să știe că pot face asta oricând. Cercul vicios poate fi întrerupt.
Deși stilul defensiv ar trebui să îi fie caracteristic doar începătorului, observăm din păcate contrariul în prea multe cazuri, la rideri care teoretic au o mare experiență.
Stilul ofensiv
Acest stil reprezintă cheia care ne va deschide toate porțile și ne va înlătura toate temerile. Stilul ofensiv este și cea mai relevantă accelerare a progresului în ceea ce privește datul cu bicicleta.
Chiar dacă știința datului cu bicicleta este una foarte complexă, aceasta are la baza doar câteva principii fundamentale, care apoi sunt completate de o sumedenie de detalii. Câteva dintre acele principii de bază sunt poziția, pompa și pop-ul (despre care am vorbit deja), manual-ul și bunny hop-ul. Toate acestea îi sunt tipice stilului ofensiv.
Să revenim la frică și la răspunsul pe care ni-l dă stilul ofensiv. Cel mai bun medicament pentru frică este îndemânarea. Îndemânarea înseamnă control, iar controlul înseamnă încredere în propriile abilități! Are sens? Desigur!
În continuare, am putea spune că stilul ofensiv este optimizarea maximă a datului pe bicicletă prin creionarea terenului. Astfel fiecare denivelare sau hop, fiecare șanț sau rădăcină, fiecare bolovan, fiecare pantă etc. ne vor deveni aliați, pentru că ne vor spori controlul. Poate mai țineți minte când menționam cum că un teren mai accidentat este ceva de dorit, nu de evitat. Poate suna puțin bizar, dar acum încercăm să înțelegem acest lucru. Stilul ofensiv este cel care stăpânește terenul foarte accidentat și este cel care ne va înlătura temerile, va rupe acel cerc vicios printr-un câștig de control. Stilul ofensiv este legat invariabil de ”lucrul” cu bicicleta.
De ce?
Cel mai de impact și cel mai eficace rezultat al ”lucrului” îl putem observa la coborâre. Fiindcă acolo condiția fizică și picioarele cu fibră definită vor compensa mult mai puțin tehnica absentă. Deci cea mai mare relevanță a stilului ofensiv există în disciplina de downhill a sportului nostru.
În acest sens, vă prezint un exemplu care se numește Sorin Părău. De mai bine de 10 ani este omul numărul 1 în cadrul acestei probe la nivelul țării noastre. Să fie oare întâmplator? Sau poate noroc? Să fi fost poreclit ”Nadia Comăneci” pe degeaba? Nicidecum! Dacă ar fi să îi caracterizez stilul de dat în câteva cuvinte, acestea ar fi: ofensiv, optimizare, eficiență și o minte puternică.
Dar, este oare și cel mai talentat? Nu neapărat.
Noua generație este bine impregnată cu talent și îndrăzneală! Sunt multe fețe promițătoare. Foarte bine am spune, nu? Dar o întrebare: de ce nu se traduce acest lucru și în rezultate? Pentru că valul acesta nou, cu câteva excepții, vine cu o lipsă de riding ofensiv. Ideea la care doresc să ajung este că nici talentul și nici curajul nu compensează eficiența ”lucrului” cu bicicleta.
Tot în aceeași oală și la un calibru foarte asemănător trebuie să-i menționez pe Kinda Geza și pe Ovidiu Seician, oameni de la care am avut onoarea să învăț și eu la rândul meu și cu care am crescut. În cazurile lor, acest stil ofensiv s-a impus prin background-ul acestora în disciplinele de four-cross și dirtjumping, printr-o continuă cizelare a tehnicii de dat. Însă există și cazuri mult mai fericite în care această atitudine este oarecum înnăscută. Unul dintre cele mai bune exemple de ”lucru” natural, extras din talent pur, este Ionuț Sava din Brașov. Întotdeauna este o plăcere să urmărești la dat oameni de genul lui, iar și mai plăcut și folositor este să și ajungi să te dai cu dânșii. Recomand din toată inima!
Cum?
Nu există o regulă strictă în acest sens. Acest articol este doar un îndemn, o simplă îndrumare, o propunere de reset mental. Precum am menționat mai sus, copiii ”lucrului” cu bicicleta sunt pompa, pop-ul, manualul și bunny hop-ul, toate împletite cu poziția centrală. (Cu manual-ul și cu bunny hop-ul ne vom întâlni în articolele ce urmează.)
.
Stilul ofensiv îmbină aceste elemente într-un veritabil dans cu terenul și diversele situații pe care le întâlnim spontan. Acest stil are multe culori și varietăți. Fiecare rider își definește astfel amprenta personală prin propriile variații de îmbinări ale acestor elemente. Unul caută mai multe linii aeriene pentru a fi eficient, altul duce poate în manual cele mai tehnice secțiuni, dar numitorul lor comun este abordarea directă și pieptișă a terenului de care nu se tem și pe care îl controlează, nu invers.
Cele mai bune locuri pentru învățat? În mod cert, un pumptrack, un traseu de BMX racing, un set de trails bine construite. Ritmul și fluiditatea pe care le putem dobândi sunt neprețuite și vor fi trasferate de subconștientul nostru în situații din datul nostru general pe bicicletă și ne vor salva când nici nu ne dăm seama.
Se spune că practica este mama învățăturii. Este un mare adevăr. Stilul ofensiv se poate învăța și poate deveni ceva normal pentru oricare dintre noi.
Când?
”Lucru” cu bicicleta, stil ofensiv, control, viteză, optimizare, eficiență - în dicționarul meu sunt unul și același termen și pentru mine asta înseamnă tot timpul, fie cross country, fie dowhill, fie dirtjumping sau orice altceva.
Poate vă întrebați ce au în comun toate fotografiile de mai sus? Pentru început, același nume: Jared Graves sau cel mai complex rider de pe planetă. Lista lui de rezultate este mult prea lungă ca să o înșirui aici. De ce spun cel mai complex? Pentru ca s-a impus în toate disciplinele de mai sus: Locul 2 la Cupa Mondială și locul 6 la Jocurile Olimpice în BMX racing. Locul 3 la Campionatul Mondial și un loc 2 în etapă de Cupă Mondială la downhill. De trei ori câștigător al Cupei Mondiale și Campion Mondial la four-cross. Câștigător de multiple etape în seria de cross-country a Australiei. Locul 2 în Enduro World Series și actualul lider la general. La acestea se mai adaugă o serie interminabilă de podiumuri. Un adevărat ”meșter la lucru”. Australian, desigur.
Fie că suntem raceri, fie că ne dăm cu bicicleta pentru a ne petrece timpul liber într-o manieră plăcută, această atitudine progresivă este cât se poate de benefică pentru toată lumea. Îndemnul meu este sa îmbrățișați pe deplin această atitudine. Rezultatele vor vorbi de la sine în cel mai scurt timp, fie că e vorba despre concursuri sau de satisfacția personală.
Până data viitoare!
Toate cele bune,
Mitzu
Inițial aveam altceva de gând, dar am redefinit prioritățile, deci în tutorialul de astăzi vom dezbate termenul de ”lucru cu bicicleta”, un element abstract dar esențial pentru a ne da mai bine și totodată pentru a o face mai în siguranță.
”Lucrul” cu bicicleta în sine nu este o tehnică, este o atitudine! O atitudine care se naște din acești primi pași pe care îi dezbatem împreună în această serie de ”Cum să...”. În cele ce urmează vom afla împreună importanța acestei atitudini și ce impact are ea asupra noastră:
Ce este ”lucrul” cu bicicleta?
Pentru a defini acest ”lucru” cu bicicleta, mă voi folosi de doi termeni caracteristici ai stilul nostru la dat: defensiv sau ofensiv.
BMX racing. Sursa: www.zimbio.com |
Stilul defensiv
În stilul defensiv suntem simpli pasageri pe bicicletă, iar țelul principal este să trecem cu bine peste diferitele obstacole întâlnite, să ajungem cu bine jos. Siguranța personală este adesea cel mai important factor.
Controlul, viteza, fluiditatea, păstrarea resurselor de energie sunt elemente complet neglijate sau stau în plan secund în cel mai bun caz. Siguranța personală trebuie întotdeauna să primeze și așa este de fapt bine. Problema apare, în schimb, în momentul în care celelalte caracteristici ale riding-ului sunt complet ignorate. Ignorarea acestor caracteristici, deși nu realizăm, este motivul pentru care suntem limitați în progres și stăpâniți de frică. Această frică este literă de lege și ar trebui să fim ascultători când ne gâdilă acest sentiment. Cele mai grave accidentări le întâlnim în cazurile în care facem pe temerarii și ocolim această frică, neavând nimic cu ce să compensăm.
Am putea spune că stilul defensiv este asemănător unui cerc vicios. Pentru că odată intrați în el, ne va fi foarte greu să ieșim de acolo. Sunt mai norocoși cei care acum învață să se dea și au o coală albă în față decât cei care deja s-au obișnuit într-un fel mai nefericit și trebuie să-și modifice obiceiurile. Dar și ei trebuie să știe că pot face asta oricând. Cercul vicios poate fi întrerupt.
Deși stilul defensiv ar trebui să îi fie caracteristic doar începătorului, observăm din păcate contrariul în prea multe cazuri, la rideri care teoretic au o mare experiență.
Downhill. Sursa: www.ridefox.com |
Stilul ofensiv
Acest stil reprezintă cheia care ne va deschide toate porțile și ne va înlătura toate temerile. Stilul ofensiv este și cea mai relevantă accelerare a progresului în ceea ce privește datul cu bicicleta.
Chiar dacă știința datului cu bicicleta este una foarte complexă, aceasta are la baza doar câteva principii fundamentale, care apoi sunt completate de o sumedenie de detalii. Câteva dintre acele principii de bază sunt poziția, pompa și pop-ul (despre care am vorbit deja), manual-ul și bunny hop-ul. Toate acestea îi sunt tipice stilului ofensiv.
Să revenim la frică și la răspunsul pe care ni-l dă stilul ofensiv. Cel mai bun medicament pentru frică este îndemânarea. Îndemânarea înseamnă control, iar controlul înseamnă încredere în propriile abilități! Are sens? Desigur!
În continuare, am putea spune că stilul ofensiv este optimizarea maximă a datului pe bicicletă prin creionarea terenului. Astfel fiecare denivelare sau hop, fiecare șanț sau rădăcină, fiecare bolovan, fiecare pantă etc. ne vor deveni aliați, pentru că ne vor spori controlul. Poate mai țineți minte când menționam cum că un teren mai accidentat este ceva de dorit, nu de evitat. Poate suna puțin bizar, dar acum încercăm să înțelegem acest lucru. Stilul ofensiv este cel care stăpânește terenul foarte accidentat și este cel care ne va înlătura temerile, va rupe acel cerc vicios printr-un câștig de control. Stilul ofensiv este legat invariabil de ”lucrul” cu bicicleta.
Enduro. Sursa: www.pinkbike.com |
De ce?
Cel mai de impact și cel mai eficace rezultat al ”lucrului” îl putem observa la coborâre. Fiindcă acolo condiția fizică și picioarele cu fibră definită vor compensa mult mai puțin tehnica absentă. Deci cea mai mare relevanță a stilului ofensiv există în disciplina de downhill a sportului nostru.
În acest sens, vă prezint un exemplu care se numește Sorin Părău. De mai bine de 10 ani este omul numărul 1 în cadrul acestei probe la nivelul țării noastre. Să fie oare întâmplator? Sau poate noroc? Să fi fost poreclit ”Nadia Comăneci” pe degeaba? Nicidecum! Dacă ar fi să îi caracterizez stilul de dat în câteva cuvinte, acestea ar fi: ofensiv, optimizare, eficiență și o minte puternică.
Dar, este oare și cel mai talentat? Nu neapărat.
Noua generație este bine impregnată cu talent și îndrăzneală! Sunt multe fețe promițătoare. Foarte bine am spune, nu? Dar o întrebare: de ce nu se traduce acest lucru și în rezultate? Pentru că valul acesta nou, cu câteva excepții, vine cu o lipsă de riding ofensiv. Ideea la care doresc să ajung este că nici talentul și nici curajul nu compensează eficiența ”lucrului” cu bicicleta.
Tot în aceeași oală și la un calibru foarte asemănător trebuie să-i menționez pe Kinda Geza și pe Ovidiu Seician, oameni de la care am avut onoarea să învăț și eu la rândul meu și cu care am crescut. În cazurile lor, acest stil ofensiv s-a impus prin background-ul acestora în disciplinele de four-cross și dirtjumping, printr-o continuă cizelare a tehnicii de dat. Însă există și cazuri mult mai fericite în care această atitudine este oarecum înnăscută. Unul dintre cele mai bune exemple de ”lucru” natural, extras din talent pur, este Ionuț Sava din Brașov. Întotdeauna este o plăcere să urmărești la dat oameni de genul lui, iar și mai plăcut și folositor este să și ajungi să te dai cu dânșii. Recomand din toată inima!
Four-cross. Sursa: www.mtb-news.de |
Cum?
Nu există o regulă strictă în acest sens. Acest articol este doar un îndemn, o simplă îndrumare, o propunere de reset mental. Precum am menționat mai sus, copiii ”lucrului” cu bicicleta sunt pompa, pop-ul, manualul și bunny hop-ul, toate împletite cu poziția centrală. (Cu manual-ul și cu bunny hop-ul ne vom întâlni în articolele ce urmează.)
.
Stilul ofensiv îmbină aceste elemente într-un veritabil dans cu terenul și diversele situații pe care le întâlnim spontan. Acest stil are multe culori și varietăți. Fiecare rider își definește astfel amprenta personală prin propriile variații de îmbinări ale acestor elemente. Unul caută mai multe linii aeriene pentru a fi eficient, altul duce poate în manual cele mai tehnice secțiuni, dar numitorul lor comun este abordarea directă și pieptișă a terenului de care nu se tem și pe care îl controlează, nu invers.
Cele mai bune locuri pentru învățat? În mod cert, un pumptrack, un traseu de BMX racing, un set de trails bine construite. Ritmul și fluiditatea pe care le putem dobândi sunt neprețuite și vor fi trasferate de subconștientul nostru în situații din datul nostru general pe bicicletă și ne vor salva când nici nu ne dăm seama.
Se spune că practica este mama învățăturii. Este un mare adevăr. Stilul ofensiv se poate învăța și poate deveni ceva normal pentru oricare dintre noi.
Când?
”Lucru” cu bicicleta, stil ofensiv, control, viteză, optimizare, eficiență - în dicționarul meu sunt unul și același termen și pentru mine asta înseamnă tot timpul, fie cross country, fie dowhill, fie dirtjumping sau orice altceva.
Cross country. Sursa: www.flowmountainbikes.com |
Poate vă întrebați ce au în comun toate fotografiile de mai sus? Pentru început, același nume: Jared Graves sau cel mai complex rider de pe planetă. Lista lui de rezultate este mult prea lungă ca să o înșirui aici. De ce spun cel mai complex? Pentru ca s-a impus în toate disciplinele de mai sus: Locul 2 la Cupa Mondială și locul 6 la Jocurile Olimpice în BMX racing. Locul 3 la Campionatul Mondial și un loc 2 în etapă de Cupă Mondială la downhill. De trei ori câștigător al Cupei Mondiale și Campion Mondial la four-cross. Câștigător de multiple etape în seria de cross-country a Australiei. Locul 2 în Enduro World Series și actualul lider la general. La acestea se mai adaugă o serie interminabilă de podiumuri. Un adevărat ”meșter la lucru”. Australian, desigur.
Fie că suntem raceri, fie că ne dăm cu bicicleta pentru a ne petrece timpul liber într-o manieră plăcută, această atitudine progresivă este cât se poate de benefică pentru toată lumea. Îndemnul meu este sa îmbrățișați pe deplin această atitudine. Rezultatele vor vorbi de la sine în cel mai scurt timp, fie că e vorba despre concursuri sau de satisfacția personală.
Până data viitoare!
Toate cele bune,
Mitzu
Raporteaza
19 Comentarii
Scrie un comentariu
Promovarea ta aici!
Promovarea ta aici!
Pe langa asta, trebuie foarte mult antrenament, sute de ore de iesit in natura si pe strada, invatarea din greseli (daca se poate cat mai mici) si acordarea mintii si corpului la situatie, in fiecare clipa.
Trebuie mereu sa ne autoevaluam, sa evaluam mediul si posibilitatile de dat. Sa incercam sa ne autodepasim, dar mereu sa fim constienti ca trebuie sa ne cunoastem si limitele, fie ele datorate de lipsa antrenamentului sau de conditiile din mediu.