Cum ne protejăm de hoți - ghid practic elementar

Cum ne protejăm de hoți - ghid practic elementar

Autor: Maximilian Munteanu | 9 noiembrie 2018
Nu știu de ce mi se pare că numai ce am documentat treaba asta, când de fapt au trecut 7 ani de când am repus pe tapet un material scris acum vreo 15 ani. Dar nu contează, fiindcă tema asta e întotdeauna de actualitate, iar oamenii ignoră bunul simț elementar și apoi se miră că li se fură bicicletele. Cei mai mulți sunt însă de bună credință și nu știu, deci sperăm ca materialul de față să-i ajute. Mai jos aveți o listă de sfaturi pentru a preveni furturile de biciclete și cum să procedați dacă vi s-a furat una. În caz că aveți sfaturi care nu se regăsesc pe listă, dar le socotiți utile, scrieți-le în secțiunea de comentarii și le adăugăm, după caz. Mulțumim!









1. Cel mai important sfat este să nu lăsați bicicleta pe scara de bloc. Este primul și cel mai important, fiindcă este și cea mai des întâlnită greșeală. Scările de bloc sunt locuri ideale pentru hoți, pentru că sunt ferite și hoții pot opera în liniște. Puteți înlocui ”scară de bloc” cu oricare alt loc similar, ușor accesibil și ferit de priviri: boxe de subsol, uscătorii, spații comune unde ajung deseori străini etc. Pe bune, e cel mai important sfat! Atât de important că în urmă cu câțiva ani am derulat o campanie doar cu tema asta:









Cel mai bun sfat pe care vi-l putem da vreodată! Serios.
Cel mai bun sfat pe care vi-l putem da vreodată! Serios.










2. Orice antifurt e mai bun decât nici un antifurt. Hoții sunt oportuniști și fură, de regulă, lucrurile cele mai la îndemână; puține furturi sunt conspirații intens planificate. Deci dacă lângă o balustradă sunt două biciclete, una legată și una nu, tot timpul o să dispară prima cea care nu e legată. Ține minte lucrul acesta!









3. Investește într-un antifurt de calitate! Nu va fi ieftin, dar e posibil să-l ai pe viață, dacă ai puțină grijă de el. Kryptonite, ABUS și Trelock sunt cele mai celebre mărci de antfurturi și nu degeaba unele dintre produsele lor au între timp statut de cult. Idealmente îți iei un antifurt metalic în formă de ”U”, foarte greu de tăiat, dar există și alte sisteme destul de sigure, unele pliabile, altele din lanțuri groase. Regula e simplă: cu cât mai greu, cu atât mai rezistent. Dacă nu vrei să le ții pe bicicletă, le poți purta în rucsac sau, dacă ești grăbit, chiar de gât. Antitheft chic is the new black!









Ah, și uitasem: degeaba îți iei cel mai meser antifurt dacă-l legi prost. Deci leagă întotdeauna bicicleta de o structură solidă și trece antifurtul pe cât posibil mai întâi prin cadru, apoi prin roata spate, iar dacă ai strângere rapidă pe față, demontează roata și leag-o de celelalte două! Din păcate, multe suporturi de biciclete sunt prost gândite, iar lumea aeriană își leagă doar roata față, care la multe biciclete se demontează una-două. Asta în cazul în care v-ați întrebat vreodată de ce toate bicicletele ălea ”de import” de pe OLX și din talcioc vin cu roți desperecheate. ;)









Despre asta vorbim. foto: Kryptonite
Despre asta vorbim. foto: Kryptonite










4. Dacă spațiul nu e cea mai mare problemă pe care o ai și bicicleta cu care te dai în mod obișnuit e una mai scumpă, e o idee bună să-ți iei o bicicletă ieftină la mâna a doua pentru când umbli prin oraș. Dacă ți se fură, nu o să te doară la fel de tare ca dispariția bicicletei favorite. O poți lăsa nesupravegheată mai lejer, la nevoie. Plus de asta, un beater, că așa se numește o asemenea bicicletă, poate fi un proiect fain pentru vreme urâtă. Curierii din întreaga lume au de cele mai mult ori biciclete bune care însă sunt făcute să arate ca naiba, exact din motivele antepomenite: cu cât iese mai puțin în evidență, cu atât mai bine!









Beater-ul meu drag din 1997.
Beater-ul meu drag din 1997.





Beatere în fața gării din Denver, iunie 2016.
Beatere în fața gării din Denver, iunie 2016.










5. Sunt situații în care poți fi nevoit să lași bicicleta nelegată, deși e bine să le eviți pe cât posibil. Dacă totuși trebuie să o lași un pic singură, ține cont de această listă în listă:









- ia cu tine roata față cu totul, ca Tom Hanks în clasicul ”Omul cu un pantof roșu”;




- întoarce bicicleta cu fundu'-n sus, ca BMX-erii, că-s băieți deștepți;




- slăbește cheia rapidă de la roată față, dar nu uita să o strângi la loc când te întorci;




- dacă ai V-brake-uri, slăbește-le scoțându-le cotul la amândouă și e posibil ca potențialul hoț să-și rupă dinții la primul semafor




- schimbă în cea mai grea viteză, că hoții nu sunt sprinteri de velodrom, sau, și mai bine, schimbă în jos numai din manete, iar hoțul care vrea să bage mare cât mai repede foarte posibil se va trosni cu genunchii în pipă sau ghidon și se va întinde pe jos, dar nu uita să schimbi la loc când revii.









6. Ca să trecem rapid prin alte sfaturi evidente, da, e bine să-ți asiguri bicicleta cea bună, dacă poți, și dacă știi de unde să-ți cumperi tracker GPS.









7. Alte modalități de a demonstra, la nevoie, că bicicleta e a ta sunt actele, pe care e bine să le păstrezi într-un loc pe care-l ții minte lejer, și inserții plastifiate tip ”Mă numesc X și bicicleta Y echipată cu lista de piese Z și seria miau-miau îmi aparține.” Adaugă o poză cu moaca ta sau ce ți se mai pare relevant și ai șanse mult mai mari să-ți recuperezi lejer bicicleta, atunci când o găsești. De asemenea, o poți înscrie și la Registrul de Biciclete, că fac treabă bună.









E și bine să-ți notezi undeva seria bicicletei și să-i faci preventiv niște fotografii, ca să poți arăta, la nevoie, ce s-a furat exact. Fotografiază bicicleta și când mai faci câte un upgrade, mai ales la cât de simplu e în ziua de azi, când orice telefon are o cameră foto.









8. Dacă ți s-a furat bicicleta, cel mai important lucru e să anunți furtul la cea mai apropiată secție de poliție. Din păcate lipsa națională de încredere în poliție cu aroma particulară ”ascultă la mine, bos, că ăștia nu fac nimic, degeaba te duci” e flagel național și o prostie cât casa. Poliția este cea mai în măsură să te ajute, în primul rând fiindcă furturile sunt comise de cele mai multe ori de recidiviști și polițiștii își cunosc bine ”clienții”. Doi la mână, dacă îți găsești singur bicicleta, e mult mai simplu procedural să o recuperezi, fiindcă furtul tău e deja declarat; un fel de ”Pui-pui, am zis primul!” dar în acte oficiale. Trei la mână, polițiștii se confruntă zilnic cu zeci de dubioși și au sute de cazuri și nu știi niciodată pe unde mai intră și mai dau peste bunuri furate. E posibil ca printre ele să fie și bicicleta ta. În orice caz, lasă-l pe vărul tău Gigel, care habar nu are de biciclete furate, dar știe el că ”poliția nu face nimic, frate, îți zic eu” și ține cont de lucrurile ăstea: fii proactiv, pozitiv, cooperant și încearcă să le dai polițiștilor toate informațiile necesare, descrie bicicleta până în cel mai mic amănunt, că dacă-i ajuți tu pe ei, te ajută și ei pe tine. Nu te aștepta să-ți vină bicicleta pe o tavă de argint sau pe un covor roșu, că asta nu se va întâmpla, dar e bine să-l privești pe polițist ca pe un partener care te poate ajuta să-ți rezolvi problema. Nu știu pe cine interesează, dar de-a lungul timpului am recuperat ceva biciclete și piese (unii useri de aici știu) și am făcut chiar câteva flagranturi, iar toate au avut o rezolvare numai datorită bunei colaborări cu poliția.









”Ce se fură, se confiscă!”
”Ce se fură, se confiscă!”










9. Odată ce ai declarat furtul la poliție și ai postat despre furt în Social Media și aici, pe forum, cum se obișnuiește, începe căutarea ei și fii deștept! Mergi cât mai repede în târgurile care se organizează în zona ta, de regulă la sfârșit de săptămână, și ia la puricat site-urile de mică publicitate, unde se vând fel de fel de lucruri, chiar și bazarul de aici, pe care încercăm să-l ținem cât de curat, dar unde nu putem controla chiar totul. Ține minte că bicicletele sunt furate de cele mai multe ori de oportuniști, care vor să scape rapid de ele și încearcă să gândești cu mintea lor: tu ce-ai face dacă ai vrea să te scapi rapid de o bicicletă furată. Gările sunt alte locuri unde mișună mulți oameni dubioși și multe biciclete furate din orașele mari pleacă repede în comunele mărginașe. Pune afișe prin atelierele și magazinele de biciclete locale, că destul de des se întâmplă să ajungă acolo bicicletele furate cumpărate de oameni de bună credință, pentru reparații sau revizii.









Mai avem un sfat aici pentru situația destul de rară, dar nu improbabilă, în care te întâlnești cu propria bicicletă și noul ei ”proprietar”. Știm că e greu să nu te lași dominat de emoție, dar încearcă să fii ager, lucid și rațional. Dacă poți, fă fotografii înainte de a-l întreba pe om ce și cum. Dacă ești singur, cheamă niște prieteni să te ajute, în caz că respectivul vrea să fugă. Neapărat ține aproape telefonul, ca să poți suna la 112. Un om de bună credință o să stea să discute și nu-ți va face probleme. Unul care se știe cu musca pe căciulă, chit că a cumpărat marfa furată sau a furat-o chiar el, va deveni rapid obraznic și agresiv și va încerca să scape cât de repede. Pune mâna ferm pe bicicletă și spune-i că, orice ar fi, nu pleacă pe ea de acolo. Spune-i din capul locului că bicicleta e declarată furată la poliție și că lui îi va fi mai bine dacă va coopera. Fii pregătit să dai un pumn, la nevoie, și nu uita că deși mulți băieți au ceva experiență de golăneală, mulți dintre ei au doar gura mare și se înmoaie repede.









Hal de a vinde biciclete pe OLX - take one
Hal de a vinde biciclete pe OLX - take one





Hal de a vinde biciclete pe OLX - take two
Hal de a vinde biciclete pe OLX - take two










10. Ultimul sfat e unul legat de bun-simț și de karma: nu cumpăra biciclete furate! Am mai tot povestit despre asta, dar e bine să-ți amintim că de unde pleacă valul acolo se întoarce. Cele mai multe furăciuni, fie că sunt de aici din țară sau din afară, sunt ușor de recunoscut, iar cea mai simplă modalitate de a le recunoaște e asta: e prețul prea bun ca să fie adevărat? Păi poate nu e adevărat! Că minuni nu există și ce om normal la cap vinde o bicicletă la o treime sau un sfert din valoarea ei de piață??? Când cumperi, întreabă întotdeauna de acte și care e sursa de proveniență a bicicletei. Dacă vânzătorul evită răspunsul, umblă cu vrăjeală ieftină sau devine brusc agresiv, știi cam cu cine ai de a face și ar trebui să știi de unde să nu cumperi.









”Ce ție nu îți place, altuia nu-i face! Ține minte asta, fiule!”
”Ce ție nu îți place, altuia nu-i face! Ține minte asta, fiule!”










Cam atât de la noi! Aveți grijă de voi și de bicicletele voastre! Dacă aveți alte sfaturi bune, scrieți-le mai jos!









Încheiem postarea aceasta cu filmul clasic italienesc din anii '40 ”Hoți de biciclete / Ladri di biciclette”, de unde am luat și imaginile pentru articol. Enjoy:



















Și o melodie punk-rock, că viața e mai bună cu Snuff:









Raporteaza

11 Comentarii

Cristian Ciupitu
11 noiembrie 2018 la 00:06
Seria cadrului n-ar trebui să fie deja prezentă pe actele bicicletei, pe factură sau pe certificatul de garanție?
1 Aurel Dumitru
0
Maximilian Munteanu
11 noiembrie 2018 la 01:46
Dude...
5 Bogdan, Iulian Nico, Matei-Alexandru Siminic, Aurel Dumitru, Zoli Dyz
0
Bogdan Helgiu
28 noiembrie 2018 la 11:51
Salut. Cred ca maerita pus aici: http://www.almax-security-chains.co.uk/. Scump dar face fata.
0
0
Zoli Dyz
28 noiembrie 2018 la 21:17 (editat)
Cel mai important e sa-si ia toata lumea bicla de oras: 100-300 lei, de preferinta cu vopsea urata si lovita, ajuta mult daca ai si saua rupta...macar un pic.
Sa nu uitam nici de pasta/CREMA ANTIFURT(nu-o cureti niciodata numai unde trebuie: lant, pinioane, etc). Dac-o si legi macar cu o sarma de vreun gard e infurabila :))
Bun articol, dar m-am si distrat bine, mersi. :)
0
0
Stefan Balea
29 noiembrie 2018 la 15:41
Am fost recent in italia, in orasul Bolonia. Oamenii aia umbla foarte mult pe bicla, majoritatea au niste jafuri pline de rugina, de obicei city-bike, de te miri ca mai merg. Chiar si asa, le leaga cu antifurturi U-lock (am remarcat foarte multe Kryptonite).
2 Maximilian Munteanu, Calin Neagu
0

Scrie un comentariu

Maximilian Munteanu
Membru din: 21 octombrie 2006

Share

Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!
Google Ads
Promovarea ta aici!

Solicita acum promovarea afacerii tale pe platforma noastră. DirtBike.ro este site-ul comunităţii de cicliști și portalul numărul unu din România cu anunțuri de vânzare de biciclete, piese, accesorii si echipamente.

Google Ads